Topmenu

Het stoomschip Rotterdam: slapen op een stuk geschiedenis

Op de kop van het Rotterdamse Katendrecht ligt een enorm stuk geschiedenis. Een stuk geschiedenis dat zo lang is als zestien walvissen en zo zwaar als 1950 olifanten. Daar ligt het stoomschip Rotterdam, dat na jarenlang varen over de hele wereld is thuisgekomen in Rotterdam en zich daar als een vis in het water voelt.

ss Rotterdam by night

Holland-Amerika Lijn

Al die wereldreizen begonnen in 1959, toen het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland is gebouwd voor het eerst uitvoer. Als vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn voer De Rotterdam in de jaren vijftig en zestig tussen Rotterdam en Manhattan, New York. De verschillende klassen werden tijdens de reis zorgvuldig van elkaar gescheiden gehouden door middel van eigen dekken, trappenhuizen en voorzieningen.

ss Rotterdam

Luxe cruises naar warme en koude oorden

De opkomst van het vliegtuig betekende het einde van de lijndienst tussen Rotterdam en Manhattan. De Rotterdam kreeg een nieuwe functie. Als luxe cruiseschip nam ze gasten mee op vakantie naar tropische oorden, maar ook naar Alaska. De tijd van streng van elkaar gescheiden klassen was nu voorbij. Even raakte De Rotterdam ook haar naam kwijt: toen Premier Cruises het schip overnam, werd het omgedoopt tot De Rembrandt.

Rotterdammer tussen de Rotterdammers

Maar of ze nu De Rembrandt of De Rotterdam heette, op een gegeven moment waren de cruisedagen van het schip geteld. Lange tijd was het lot van het ss Rotterdam onzeker. Tot grote vreugde van veel Rotterdammers kon De Rotterdam naar Rotterdam worden gehaald en sinds 2010 is het schip in gebruik als hotel, restaurant en congrescentrum. Tegenwoordig is het eigendom van WestCord Hotels, dat ook het in de buurt gelegen Hotel New York op de Kop van Zuid in bezit heeft.

Het cruisegevoel van vroeger

De Rotterdam is helemaal gerenoveerd in de stijl van de jaren vijftig en geeft je, hoewel je niet van de kade loskomt, toch een beetje dat cruisegevoel. Dat begint al bij de overdekte loopplank, waar oude koffers nog steeds op hun eigenaars lijken te wachten. Eenmaal aan boord vind je de bemanning in stijl gekleed. Kinderen die inchecken, krijgen een flesje om echte flessenpost te versturen – al vonden onze kinderen de flesjes zo leuk dat ze het niet aandurfden om ze nog af te geven.

ss Rotterdam flessenpost

De oorspronkelijke 576 hutten aan boord zijn omgebouwd tot 254 kamers. Wij mochten met z’n vijven overnachten in twee ‘Superior Rooms’ aan een eigen zijgangetje – erg handig voor het heen- en weer lopen tussen de kamers. Ze waren mooi ingericht, van alle gemakken voorzien en hadden allebei twee patrijspoorten om over het water uit te kijken. Superhandig was natuurlijk de gratis WiFi in openbare ruimtes en internetkabel in onze hut.

ss Rotterdam Superior Room

Restaurant en terras voor iedereen

Je hoeft trouwens geen hotelgast te zijn om aan boord te komen van het ss Rotterdam. Het restaurantgedeelte en het terras op het mooie, houten achterdek met uitzicht onder andere de Euromast, de Maastunnel en, iets verder weg, de Erasmusbrug, zijn voor iedereen toegankelijk.

ss Rotterdam Lido Terras

Andere delen van het schip zijn toegankelijk tijdens rondleidingen. Wij deden de audiotour ‘Uitwaaien en zwaaien’ en kwamen tijd te kort om alles te zien en te doen. Zeker omdat aan boord veel enthousiaste vrijwilligers werken, die vaak zelf nog op De Rotterdam hebben gevaren en maar wat graag vertellen over die tijd. De kinderen kregen een boekje met vragen en een eigen versie van de audiotour langs twaalf ankerpunten. We kwamen onder andere op de brug, in het theater, de Smoking Room en de Grand Ballroom (die als zalen worden verhuurd) en op het Sports Deck van de eerste klasse, met shuffleboard-velden en een rode stip op de plek waar Juliana ooit stond.

Een andere rondleiding, Stoom en chroom, biedt een kijkje in de machinekamer. Interessant om te weten: de Nederlandse staat betaalde mee aan de bouw van De Rotterdam, zodat het schip in tijden van oorlog gevorderd kon worden. Daarom stond in de machinekamer een extra machine, waarmee het schip snelheden van 55 km per uur zou kunnen halen. Dat is snel genoeg om achter te waterskiën en dat is nauwelijks voor te stellen voor zo’n groot schip.

Passagieren

Natuurlijk zijn we niet het hele weekend aan boord gebleven. Aanlegplaats Rotterdam hebben we ook uitgebreid bekeken. Met de watertaxi, die naast het ss Rotterdam aanmeert, waren we zo in het centrum. Maar je kunt er ook voor kiezen om je door de gratis shuttle naar metrostation Rijnhaven te laten brengen en daar verder te reizen. Of je volgt de aan boord beschikbare wandelroute over Katendrecht naar Hotel New York (en verder).

Ik werd uitgenodigd om op De Rotterdam te verblijven voor mijn blog. Meer informatie over samenwerkingen op mijn blog vind je in mijn disclaimer.

, ,

No comments yet.

Geef een reactie