noorwegen stavanger drie zwaarden beelden

Onze stedentrip Stavanger in Noorwegen met leuke musea

Nadat de eerste helft van onze rondreis Noorwegen heerlijk zonnig was verlopen, moesten we tijdens de tweede helft een beetje tussen de buien door kijken. Dat was ook het geval tijdens onze stedentrip Stavanger – onze derde stedentrip in Noorwegen na Bergen en Oslo. Gelukkig bleek Stavanger een paar leuke musea te hebben waar schuilen helemaal geen straf was.

Start bij de Domkerk

We begonnen bij de Domkerk van Stavanger. Hier is ook de VVV gevestigd voor als je nog wat informatie over de bezienswaardigheden in Stavanger wilt verzamelen. Onze oudste dochter downloadde nog even snel de streetart-app, waarmee je de mooiste muurschilderingen in de stad kunt vinden.

Aan de ene kant van de Domkerk ligt een grote vijver met een park eromheen – een goede plek om te picknicken bijvoorbeeld. Aan de andere kant vind je de haven, waar tijdens onze stedentrip twee cruiseschepen lagen. Zo dichtbij hadden de kinderen ze nog nooit gezien – en wij droomden des te meer van een cruise naar het Hoge Noorden. Stel je toch eens voor dat je van boord stapt en binnen 1 minuut in de straten van de oude stad van Stavanger loopt!

Gamle Stavanger

Links van de haven, langs de MSC Musica, liepen we bij het standbeeld met de kanonnen linksaf de straatjes in.

stedentrip Stavanger

Dit is Gamle Stavanger oftewel Oud Stavanger. Bloemen en Noorse vlaggen steken vrolijk af tegen de witte houten huisjes – hoe grijs de lucht tijdens ons bezoek ook was.

Terwijl we door Øvre Strandgate liepen, begon het te druppelen. Het kwam dus heel goed uit dat we net waren aangekomen bij het conservenmuseum.

Het inblikken van vis is lange tijd heel belangrijk geweest voor de economie van Stavanger, maar een conservenmuseum klinkt misschien niet zo spannend. Toch was ons bezoek aan dit museum een succes. Terwijl onze dochters in de hal bij de ingang van de wifi gebruikmaakten, genoot onze zoon van alles wat hij zelf kon doen, zoals verkleden en visjes in blik doen (net puzzelen: als je het op een bepaalde manier doet, passen er lekker veel in)

stedentrip Stavanger

Op dinsdag en donderdag worden er ook visjes gerookt in het museum. Die mochten we zelf van het rek ‘plukken’. Ons zoontje rook er eens aan en likte voorzichtig met het puntje van zijn tong… Maar opeten durfde hij niet – dat mocht mama doen.

Na ons bezoek aan dit museum liepen we tussen de houten huisjes door terug naar het plein aan de kop van de haven. Tijd voor de lunch!

Modern Stavanger

Intussen kwam de zon af en toe tussen de wolken door. Zo konden we mooi nog wat rondlopen in Stavanger. We liepen langs de gekleurde houten huizen aan het water en sloegen aan het einde van de kade rechtsaf, waar we een straat met nog meer kleur plus veel terrasjes en winkeltjes vonden.

Noors Oliemuseum

Uiteindelijk kwamen we uit bij het Noorse Oliemuseum van Stavanger. De olie-industrie is heel belangrijk voor Noorwegen en dit is dan ook een erg uitgebreid museum. Extra leuk is het, dat er van alles te doen is voor kinderen. We begonnen met een film over olie: waar komt olie vandaan en waarvoor wordt het zoal gebruikt?

Daarna was het tijd om te spelen. Eerst klommen de kinderen op het miniatuur-boorplatform en in de helikopter die daarbij hoorde. Dat was allemaal nog duidelijk speelgoed, maar op een andere plek in het museum konden ze afdalen door een echt reddingsnet en achter de knoppen van allerlei apparatuur kruipen.

stedentrip Stavanger

Zo konden ze ook nog in een reddingsboot klimmen, een duikhelm passen en een boor bedienen. Ze hadden nog wel veel langer willen blijven spelen, maar wij wilden graag weer naar buiten, waar de zon steeds meer ging schijnen. Voor dat we weggingen, bekeken we nog een film die ons liet meekijken met duiker die afdaalt naar de bodem van de zee om leidingen aan te leggen.

Na buiten nog even gespeeld te hebben op de rode ballen die daar liggen, liepen we via de Valbergtårnet terug naar plein aan de kop van de haven.

Tip: je kunt ook heel makkelijk alvast diverse activiteiten in Stavanger regelen, zoals een stadswandeling met gids of een excursie naar Preikestolen, Kjeragbolten of de Flørli-trappen.

Sverd i fjell

Er was nog één plek waar ik heel graag langs wilde voordat we terug zouden gaan naar onze camping bij Stavanger: Sverd i fjell. Dit zijn drie enorme zwaarden in een rots langs het water. Je vindt ze door weg 509 te volgen en dan af te slaan bij Madlaveien. Of stel je gps in op de kruising Madlaveien/Nygårdsbakken.

Andere bezienswaardigheden bij Stavanger

In Stavanger en de omliggende regio zijn natuurlijk nog veel meer bezienswaardigheden te vinden. Je kunt er een boottocht maken over de Lysefjord of wandelen naar de wereldberoemde Preikestolen. Ook Kjeragbolten, een steen die tussen twee rotswanden hangt, is hier in de buurt te vinden.

Maar vanwege de weersvoorspelling besloten wij na onze stedentrip Stavanger verder te rijden naar Kristiansand, waar we uitgebreid de omgeving bekeken voordat we de veerboot naar Hirtshals namen voor de terugreis.

Later bezocht ik Stavanger nog een keer en had ik meer geluk met het weer. Toen wandelde ik langs de streetart in Stavanger en maakte ik een boottocht naar de Preekstoel (Preikestolen).

Eerder beschreef ik al onze complete route door Noorwegen (met de caravan). Meer info over Stavanger en omgeving vind je op de websites van Fjord Norway en Visit Norway. En vergeet niet even de video van onze stedentrip Stavanger te bekijken en je te abonneren om geen nieuwe Noorse reisvideo’s te missen.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Noorwegen deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Noorwegen met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Zweden, Denemarken en Finland, en over Scandinavische lifestyle.