Als je een bestemming of attractie onder de aandacht wilt brengen, kun je ervoor kiezen om een reisblogger uit te nodigen voor een bezoek, zodat hij of zij erover kan bloggen, vloggen en/of posten op social media. Maar hoe gaat werken met een reisblogger in zijn werk, wat zijn de voordelen en wat kost het?

Voordelen van een reisblogger

Stel, je bent op zoek naar een fijne vakantiewoning. Waaraan hecht je dan meer waarde:

  • aan een verhuurder die zelf zegt dat zijn woning geweldig is;
  • of aan een bekende die uit persoonlijke ervaring vertelt hoe leuk het er was?

Dat is precies hoe bloggen werkt. Bloggers delen hun persoonlijke ervaringen – niet omdat ze zichzelf nou zo belangrijk vinden, maar om anderen te inspireren en informeren. Die persoonlijke ervaringen worden door volgers serieuzer genomen dan reclame-uitingen van de bestemming zelf.

Een extra voordeel van een blogger is dat die informatie en inspiratie online staat (dus niet in een krant of tijdschrift). Publicaties belanden niet bij het oud papier, maar worden zowel op de korte als op de lange termijn gevonden via Google. En omdat er geen complete redactie tussen zit, kun je met bloggers zelfs afspraken maken over wanneer de publicaties zullen verschijnen en bijvoorbeeld een voorkeur uitspreken voor zo snel mogelijk, pas voor het volgende seizoen of gespreid over een langere periode.

Daarnaast zijn bloggers meestal ook erg actief op social media: ze produceren niet alleen na hun bezoek een of meerdere artikelen, maar doen tijdens een reis live verslag op social media in de vorm van foto’s en/of video’s. Dit vergroot het bereik en biedt mogelijkheden tot interactie met hun volgers. Lezers kunnen bijvoorbeeld vragen stellen en beantwoord krijgen, wat het gevoel van betrouwbaarheid nog eens vergroot.

Volop voordelen aan werken met reisbloggers dus. Het is dan ook een hardnekkig misverstand dat reisjournalisten professionals zijn en reisbloggers hobbyisten. Ook reisbloggen is een vak. Natuurlijk zijn er negatieve ervaringen te vinden van werken met bloggers: zowel bij online als offline media heb je helaas mensen die zich niet professioneel gedragen – zoals je die in alle groepen mensen tegenkomt.

Hoe vind je een goede reisblogger?

Het is dus bij beide groepen de kunst om de ‘goeden’ eruit te pikken. Gelukkig kun je bij reisbloggers makkelijk meer te weten komen over hun manier van werken: je hoeft niet op zoek naar tijdschriften en kranten waarvoor ze schrijven, maar kunt alles meteen vinden op hun blogs en socialmediakanalen- alles staat immers online.

Als je erover denkt om met reisbloggers te gaan werken, kun je de kandidaten die je al googelend, op social media of tijdens netwerkbijeenkomsten hebt gevonden gewoon een tijdje volgen. Op welke doelgroep en welke onderwerpen richten ze zich? Hoe zien hun publicaties eruit? Als de specialisatie en doelgroep van een reisblogger passen bij jouw bestemming en doelgroep en als de publicaties je aanspreken, zou je wel eens een goede te pakken kunnen hebben. Dan kun je contact opnemen en informeren of het mogelijk is om samen te werken. Veel reisbloggers kunnen je een media kit toesturen met meer informatie over hun bereik en werkwijze.

Let op: staar je niet blind op aantallen volgers bij de keuze van een reisblogger. Als je een bestemming onder de aandacht wilt brengen bij kapitaalkrachtige senioren, heb je meer aan een reisblogger met 10.000 Nederlandstalige, oudere lezers dan aan een blogger met 100.000 Engelstalige backpackers als achterban.

Bovendien: hoe meer een blogger specialist is in een bepaalde regio of manier van reizen, hoe meer waarde volgers zullen hechten aan de mening van de blogger, omdat ze die zien als een echte specialist. Via online media kun je je dus specifiek richten op jouw doelgroep, en in die groep is de kans dat er boekingen uit voort komen veel groter dan bij een heel  breed publiek.

(En oh ja, dat senioren niet te bereiken zijn met online media is ook niet waar. Ouderen volgen misschien minder actief blogs en social media, maar (bijna) iedereen googelt en de zoekresultaten staan vol met blogposts!)

Wat doet een reisblogger?

Een blogger is een soort one-man-band. Tijdens de reis is hij of zij ontzettend druk met:

  • Informatie verzamelen voor blogposts (luisteren, vragen stellen, contacten leggen)
  • Foto’s maken voor bij de blogposts
  • Foto’s maken om direct op social media te zetten
  • Posten op verschillende socialmediakanalen

Zorg dus dat de blogger hiervoor de tijd heeft en neem er geen aanstoot aan als bloggers tijdens het eten druk in de weer zijn met hun telefoon. Ze zijn hard aan het werk om je bestemming te promoten!

Om het effect van die campagne nog verder te vergroten, kun je:

  • zorgen voor goede en toegankelijke wifi
  • de reisboggers volgen op social media en berichten leuk vinden, erop reageren en ze delen
  • een hashtag afspreken
  • een reisblogger kiezen die past bij het programma/het programma afstemmen op de reisblogger/de reisblogger de vrijheid geven om zelf een invulling te vinden die bij de blog past
  • een winactie met de reisblogger afspreken (waarbij de blogger bijvoorbeeld kaartjes of een kortingscode mag verloten onder lezers)
  • een samenwerking op de lange termijn opbouwen met reisbloggers, zodat die echte ambassadeurs voor je bestemming worden

Welk resultaat kun je verwachten?

Omdat bloggers vooral invloed hebben op fase waarin mensen zich nog aan het oriënteren zijn op een bestemming, zit het effect van een blogcampagne in eerste instantie niet direct in boekingen, maar in vergroting van naamsbekendheid, uitbreiding van online community en verbetering van de positie in Google. Dat de boekingen op de lange termijn wel komen, blijkt uit het feit dat steeds meer bloggers een inkomen halen uit commissie op boekingen en aankopen via hun website.

Michael Ball van Traverse vergelijkt dit verschijnsel met de werking van een groot reclamebord op straat. Als je een reclamebord van een vakantie naar Zweden ziet, pak je ook niet meteen je telefoon om te boeken. Maar de ‘awareness’ is wel gecreëerd: de kans dat je aan Zweden denkt als je op vakantie wilt, is groter geworden.

Wat kost dat?

Bloggers zijn hun eigen uitgevers en verdienen dus geen geld door hun verhaal te verkopen aan een krant of tijdschrift. Maar bloggers hebben wel geld nodig om van te leven en de kosten te betalen die het onderhouden van een blog met zich meebrengt. Ze hebben dus een verdienmodel nodig.

Geld verdienen met een blog kan op verschillende manieren, zoals:

  • Het verkopen van advertentieruimte, net als in een tijdschrift of krant.
  • Het publiceren van advertorials (ook bekend uit tijdschriften).
  • Het plaatsen van affiliate links, waarbij de blogger een kleine commissie krijgt als iemand erop klikt en vervolgens iets koopt of boekt.
  • Het verkopen van eigen producten en diensten, zoals beeldmateriaal en teksten voor anderen. (Wil je na een blogtrip het beeldmateriaal en/of teksten van een reisblogger gebruiken op bijvoorbeeld de website van je bestemming? Overleg dan van tevoren wat er mogelijk is.)
  • Het vragen van een dagvergoeding om mee te gaan op een reis.
  • Het in rekening brengen van kosten per publicatie.

Verschillende bloggers gaan hier verschillend mee om. Maak hierover dan ook duidelijke afspraken met bloggers die je uitnodigt. Hou wel altijd voor ogen dat reisbloggen en op blogreis gaan werk is voor een blogger, en zeker geen gratis vakantie. Zorg er in ieder geval voor dat een blogger geen eigen kosten moet maken om zijn of haar werk te doen en je bestemming te promoten.

Vind je het raar om  kosten te maken voor het werken met een reisblogger? Bedenk dan dat het wel heel normaal is om budget uit te trekken voor andere promotiemiddelen, zoals het plaatsen van advertenties en het huren van een stand op een beurs. In vergelijking met deze vormen van promotie is bloggen nog relatief nieuw, maar dit besef dringt wel steeds meer door en in sommige landen is het al veel gebruikelijker om bloggers te betalen.

Wie is de baas over de content?

Of je nu betaalt of niet, werken met reisbloggers betekent niet dat je kunt bepalen wat ze schrijven (tenzij je ze inhuurt als tekstschrijver voor een eigen publicatie natuurlijk). Reisbloggers die op hun eigen reisblog een duidelijk reclamepraatje houden, verliezen hun geloofwaardigheid bij de volgers, en dat vermindert het effect van de publicatie. Lezers vertrouwen hen juist om hun eerlijke, persoonlijke mening. Je betaalt reisbloggers dus niet om een bepaalde mening te verkondigen, maar voor hun werk en voor toegang tot het netwerk (vol potentiële klanten) dat ze hebben opgebouwd. Deze blogger kan dat veel beter uitleggen dan ik. Net als reisjournalisten bepalen reisbloggers dus zelf hoe ze persreizen en op andere manieren verzamelde informatie verwerken tot een publicatie.

Ook belangrijk om te weten is dat je de teksten en het beeldmateriaal dat bloggers maken niet zomaar mag overnemen. Het gemaakte materiaal is eigendom van de blogger. Wil je dat bloggers ook materiaal maken dat je zelf kunt gebruiken? Maak daar dan duidelijke afspraken over.

Op naar enthousiaste verhalen!

Maar maak je geen zorgen: als je een reisblogger kiest die past bij jouw bestemming, goede afspraken maakt over een blogbezoek en een goede relatie opbouwt, kun je ervan uitgaan dat daar enthousiaste verhalen uit voort zullen komen waardoor mensen niet kunnen wachten om ook bij je langs te komen!

Kijk hier als je wilt weten hoe je jouw bestemming kunt promoten op Stralend schrijven.