landal marina lipno sneeuw

Wintersport in Lipno nad Vltavou: onze voorjaarsvakantie bij Landal Marina Lipno

De regen kwam met bakken uit de hemel toen we ’s morgens vroeg van huis vertrokken voor onze allereerste wintersportvakantie in Lipno nad Vltavou in Tsjechië. Het was nog pikkedonker en het water sloeg in vlagen tegen de ruiten van de auto. Het wintersportgevoel was nog ver te zoeken…

De heenreis naar Lipno

Gelukkig veranderde dat al snel. De regen stopte en hier en daar zagen we op de heuvels langs de weg besneeuwde stukjes. Voor we het wisten, stonden we vlak bij de Oostenrijkse grens in de stralende zon een broodje te eten, omgeven door witte weiden. We waren er al bijna! In plaats van de aanbevolen route door Oostenrijk reden we, omdat de wegen toch overal goed begaanbaar waren, binnendoor vanuit Duitsland Tsjechië in. Het was een mooie route langs dorpjes en kerkjes, door bossen en weilanden en met een prachtig uitzicht op het bevroren Lipnomeer.

Landal Marina Lipno bevroren Lipnomeer
Het Lipnomeer in de winter

Voordeelkaarten

Landal Marina Lipno woonkamer

Zo kwamen we helemaal in de vakantiestemming aan in Lipno nad Vltavou en meldden ons bij de receptie van Landal Marina Lipno. We waren niet de enigen – en ook niet de enige Nederlanders. We kwamen zelfs meteen al bekenden uit de buurt tegen! Dat werd koffiedrinken, maar eerst konden we met een map vol informatie, plus de Lipno Card en Grenz Genial Karte voor allerlei kortingen, ons appartement gaan opzoeken.

Bekijk ook deze meeneemlijst voor de wintersport

Proosten op het balkon

Wat was het mooi en ruim! Maar hoe mooi het binnen ook was, het uitzicht trok het meest. Aan de ene kant keken we door grote ramen en vanaf ons balkon uit op het ijzige Lipnomeer, en aan de andere kant lonkte de skipiste. Het zonnetje scheen precies op ons balkon en daar profiteerden we van door buiten te proosten op de vakantie.

Wat later trouwens ook heel fijn bleek te zijn aan deze accommodatie, is dat er een berging bij zat en dat we een bad hadden. Dat eerste is heel handig voor je natte ski’s, skischoenen en slee (geen smeltplasjes in de hal) en een warm bad was heerlijk toen ik na een middag skiën wakker werd met flinke spierpijn.

Landal Marina Lipno uitzicht Lipnomeer
Uitzicht vanaf ons balkon

Alles dicht bij elkaar

Daarna was het tijd voor een eerste verkenningsronde. Van mijn eerdere bezoek aan Lipno wist ik nog dat alles lekker dicht bij elkaar lag, Dus liepen we langs de accommodaties aan het meer naar het zwembad, daarna naar de ‘hoofdstraat’ met enkele restaurants en winkeltjes en daarna naar het begin van de skilift, vanwaar we de piste en het boomkroonpad eens goed konden bekijken.

Landal Marina Lipno sneeuwbal
Natuurlijk moesten er sneeuwballen worden gegooid

Morgen weer een dag

Skiën zouden we die dag niet meer doen. Door ons vroege vertrek van huis was het een lange dag geweest. Met een tussenstop in de supermarkt liepen we het kippeneindje terug naar ons appartement voor een eenvoudige maaltijd en dan lekker bijtijds onder de wol. Want de volgende dag zou de dag worden waarop we voor het eerst ski- en snowboardles zouden krijgen. Spannend…

Landal Marina Lipno uitzicht piste
De piste vanuit ons appartement

Ski-uitrusting en skiles

Het was nog stil in alle slaapkamers toen ik op de tweede dag van onze wintersportvakantie wakker werd. Daar moest ik van profiteren! Ik zette een kop thee en opende de gordijnen van ons appartement, zodat ik het Lipnomeer kon zien. Toen kroop ik op de bank om op mijn gemak de informatiemap van Landal Marina Lipno door te nemen.

Tsjechische broodjes

We hadden ons voorgenomen om bijtijds onze skispullen te gaan ophalen, dus besloot ik de rest uit bed te lokken door de tafel te dekken voor het ontbijt. Onze kinderen zijn helemaal gek op de Tsjechische broodjes die rohliky heten, dus daar hadden we een zak vol van gehaald bij de supermarkt. Kopje thee erbij en toen waren we helemaal klaar om onze skikleding aan te trekken.

Alle handen vol

Op naar Intersport om onze spullen op te halen. Met vijf personen ben je daar best nog een tijdje mee bezig: ski’s die nog voor je worden afgesteld, stokken erbij, een snowboard, schoenen in de goede maat en iedereen een helm. En onze skipassen natuurlijk. Het bleek nog een hele uitdaging om alles mee terug te nemen naar de berging van ons appartement (nooit gerealiseerd trouwens dat zo’n berging zo handig zou zijn, met al die spullen). Ik kon wel een lesje ski’s dragen gebruiken, dacht ik toen ik zat uit te puffen op ons alweer lekker zonnige balkonnetje.

Intersport skiverhuur Lipno

Pizzapuntje!

’s Middags was het echt tijd voor onze les van Skischool Lipno. We mochten allemaal ruim anderhalf uur aan de bak. Manlief had al wat ervaring dus die ging de Kramolín op voor wat pittige oefeningen. Ik ging met de oudste en de jongste het Fox Park in. Samen met allerlei kinderklasjes kregen we daar een familieles van Kristyna. Wat een fijne juf hadden we getroffen! Ze sprak zelfs een aardig woordje Nederlands. Na een warming-up begonnen we met ons laten vallen en leren opstaan, steppen op één ski en lopen op onze ski’s.

Skiles van Skichool Lipno

Toen kwam-ie: het pizzapuntje. Het pizzapuntje blijkt dé manier om je snelheid onder controle te houden als je bergafwaarts gaat. Ik heb nog nooit zo vaak pizzapuntje horen roepen en ik zal waarschijnlijk nooit meer pizza kunnen eten zonder aan skiën te denken.

En trots dat we waren! Want in die anderhalf uur leerden we toch mooi op de kinderskiliften te stappen, erop te blijven staan (ook als hij opeens stopt en weer verdergaat) en er weer af te glijden. We deden zelfs wat slaloms! Wij hadden dus een topskilerares.

Onze middelste had helaas minder geluk. Haar snowboardleraar had waarschijnlijk niet zo veel met jonge snowboardmeisjes en hij had haar nogal in het diepe gegooid, zonder er verder veel acht op te slaan dat ze het nogal moeilijk had. Eén voordeel: ze wist wel meteen hoe ze met haar snowboard de skilift in en uit kon komen èn hoe het er boven op de berg en onder aan de skilift aan de andere kant van de berg uitzag. Bikkel.

Moe maar voldaan

Na al die inspanning waren we allemaal behoorlijk moe. Maar dat was dan ook een van de redenen waarom we zo naar deze vakantie hadden uitgekeken: lekker veel  buiten bewegen. Daar word je moe van ja. Lekker moe. Dus gingen we bijtijds een hapje eten en kropen we (alweer) bijtijds in bed. Op naar de dag van morgen. Dan gaan we met zijn vijven de Kramolín op, want ook wij van het Fox-veldje hebben groen licht gekregen: we zijn er klaar voor!

Niet allemaal geboren skiërs

De volgende dag bleken mijn man en jongste twee kinderen niets liever te doen dan de hele dag de helling af sjezen.

Wintersport: Van sneeuw word je nat

Ik zelf en mijn oudste dochter zitten iets anders in elkaar. Hoewel ik skiën zeker voor herhaling vatbaar vond, ben ik niet zo fanatiek dat ik dag in, dag uit de hele dag op de piste wil staan. Gelukkig zijn er veel meer dingen die een wintersportvakantie zo fijn maken. We vermaakten ons bijvoorbeeld prima met de volgende dingen (met zijn tweeën of met zijn allen):

In de zon zitten

Thuis ga ik in de winter eigenlijk nooit buiten zitten, maar tijdens onze wintersportvakantie wel. Onze accommodatie had een fijn balkon waar de zon een groot deel van de dag op stond. Ontbijten, een beetje bloggen of heerlijk niks doen – het was echt mijn plekje! Aan de top van de skilift was bovendien een fijn terras waar ik een paar keer met de gratis bus (met de Lipno Card) naar het boomkroonpad naartoe ben gegaan om de anderen te zien skiën. Tijdens een sneeuwbui zorgde een parasol ervoor dat ik daar goed zat, een andere keer zat ik te genieten in de stralende zon. Vergeet niet te smeren, want de zon kan best krachtig zijn. Een zonnebril is ook een goed idee, aangezien de sneeuw het zonlicht ook nog eens weerkaatst.

Zonnen op de Kramolin

Wandelen

Ik hou erg van wandelen: thuis ga ik ook regematig ‘gewoon’ wandelen of met mijn nordic walking-stokken. Het handige aan de ‘stezkabus’ (de bus naar het boomkroonpad) is dat je daarna alleen maar bergafwaarts hoeft te lopen. Die wandeling heb ik meerdere keren gemaakt, met het hele gezin of met mijn oudste dochter. Altijd fijn, zo’n 1-op-1-moment met een van mijn kinderen. We volgden de route waarlangs je in de zomer met de step kunt afdalen naar Lipno. Wat ziet het bos er toch mooi uit in de sneeuw! Een extra bijzondere wandeling was ons bezoek aan het boomkroonpad.

Schaatsen

Het leuke aan Lipno is (in ieder geval voor een schaatsgezin zoals wij) dat je er kunt skiën èn schaatsen. Voor dat laatste moet het weer wel meezitten natuurlijk: als het koud genoeg is, wordt er een schaatsbaan op het meer onderhouden. Wij hadden onze schaatsen mee, maar schaatsen is er niet van gekomen. De eerste dagen waren we te druk met skiën en later in de week had het best wat gesneeuwd en gedooid, waardoor de kwaliteit van het ijs ons niet optimaal leek. Maar ik wilde het toch even noemen, want het meer is schitterend in de winter!

Zwemmen en wellness

De kinderen wilden al weken weer eens naar een zwembad, maar ik had eerlijk gezegd niet zo’n zin. Toch was het een goed idee: na een ochtendje zwemmen in het zwembad van Lipno nad Vltavou was een groot deel van de spanning in mijn kuiten opeens verdwenen. Het zwemmen voelde heerlijk. En dan had ik nog niet eens gekozen voor een van de wellnesscentra waarvoor ik her en der reclames zag… Extra leuk aan het zwembad vond ik dat je door de glazen gevel tijdens het zwemmen een mooi uitzicht hebt op het Lipnomeer en de hellingen eromheen, die op die ochtend vol stonden met vers besneeuwde dennenbomen. Prachtig!

Buiten (of binnen) spelen

Behalve skiën kun je natuurlijk ook lekker spelen in de sneeuw. Met je skikleding aan krijg je het toch niet snel koud. En dus werden er sneeuwpoppen gemaakt en sneeuwballen gegooid. Verder waren er speeltuintjes op veel plekken in Lipno. Voor als het slecht weer is, heeft Lipno ook een overdekt speelparadijs en de Bollo-club van Landal, maar die hebben we niet nodig gehad.

Naar de speeltuin, schaatsen of sleetje rijden

Rodelen

Lipno nad Vltavou heeft een zomerrodelbaan die het hele jaar geopend is: in de winter wordt hij verwarmd om hem sneeuwvrij te houden. Een kabel trekt je met slee en al naar boven en daarna ga je slingerend de berg af. Ontzettend leuk om te doen en wij hielden het dan ook niet bij één keer afdalen. Je kunt er ook voor kiezen om meteen een kaart voor meerdere keren te kopen – dan ben je ook voordeliger uit.

Rodelbaan Lipno

Lekker (uit) eten

Gevaarlijk lekker, zou ik bijna zeggen. Want met al dat Tsjechische lekkers zou je zomaar een paar kilo’s zwaarder thuiskomen, ondanks het vele bewegen. Appelstrudel, gepaneerde kaas en vleesgerechten met roomsaus – ik geef toe, ik ben er gek op. En het is nog voordelig ook: met zijn vijven waren wij ongeveer 50 euro kwijt voor een hoofdgerecht, een drankje en een dessert. Dat lukt ons in Nederland niet.

Uitstapjes maken

Hoe veel er ook te doen is in Landal Marina Lipno, je kunt er natuurlijk altijd op uit trekken om de omgeving te verkennen. Zelf kozen we voor een bezoek aan Český Krumlov, een stadje in de buurt dat op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Zeker een aanrader!

Ben je ook een vakantie in Tsjechië aan het plannen? Dan kan deze reisgids Tsjechië heel handig zijn.

Wij werden uitgenodigd om Lipno nad Vltavou te bezoeken voor Stralend Tsjechië.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. Na mijn studie Slavische talen (ik koos naast Russisch ook Tsjechisch en Bulgaars) werd ik vertaler en tekstschrijver. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Tsjechië deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Tsjechië met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Polen, Kroatië, Slovenië, Hongarije, Servië en Letland.