Topmenu

Een dagje of weekendje Eindhoven: Dutch Design en werelds eten

Als je op zoek bent naar een leuke stedentrip in Nederland, dan heb ik nog wel een leuke tip voor je: een dagje of weekendje Eindhoven! Sinds wij de stad in september fietsend en lopend verkenden, zijn we helemaal enthousiast. Eindhoven heeft een gezellige sfeer (inclusief zachte g), je kunt er goed winkelen, lekker eten… Maar al het design maakt deze ‘designhoofdstad van Nederland’ pas ècht bijzonder. Lees mee en treed in onze voet- en fietssporen om er niets van te missen.

Startpunt: Coffeelab

We hadden geluk: het weekend dat we in Eindhoven waren, was het laatste zomerse weekend van het jaar. Dat kwam goed uit, want we zouden met een fietstocht beginnen en dat is toch altijd wat leuker als het niet met bakken uit de hemel komt. Omdat het best een rit is van Enschede naar Eindhoven, streken we eerst neer bij Coffeelab.  Dat was een ideaal startpunt: vlak voor het station (mocht je met de trein komen), met parkeergelegenheid in de buurt en in hetzelfde gebouw als de VVV van Eindhoven.

Fietsroute Eindhoven Dutch Design

We konden dus tijdens onze koffietijd alvast de fiets- en wandelroute bekijken die we bij de VVV meenamen. Intussen smaakten de koffie, thee en (ondanks het mooie weer) warme chocolade prima, net als het lekkers dat Coffeelab erbij serveert. Verleidelijk hoor…

Coffeelab Eindhoven

Fietsroute in het teken van 25 jaar Dutch Design

Gauw onze (huur)fietsen op dan maar, want voor de lunch wilden we toch echt nog een stukje gefietst hebben. Binnen de kortste keren waren we op weg. De fietsroute 25 jaar Dutch Design is ongeveer 12 kilometer lang en maakt grotendeels gebruik van het fietsknooppuntennetwerk. Hierdoor hoef je niet steeds op de kaart te kijken, maar kun je ook vaak de bordjes van het knooppuntennetwerk volgen. Handig!

Fietsroute Eindhoven villa

Op weg naar onze eerste stop kwamen we alvast enkele prachtige villa’s tegen. Toen stonden we op het NRE-terrein, waar elf oude panden van de voormalige gasindustrie een nieuwe invulling krijgen als een van de vele ‘creatieve broedplaatsen’ in Eindhoven. Het was er stil, maar een blik op het terras en door de ramen wees erop dat dit op drukkere momenten een erg leuke plek kan zijn. Als je nog geen koffie hebt gedronken, kun je hier terecht bij wielercafé Velosoof.

Fietsroute Eindhoven NRE

Philips Stadion en Evoluon

We fietsten verder en passeerden allerlei leuke plekjes, zoals dit muurgedicht.

Fietsroute Eindhoven gedicht

En wat natuurlijk niet mag ontbreken tijdens een stedentrip Eindhoven: het Philips Stadion.

Fietsroute Eindhoven stadion

Nog zo’n gebouw dat je niet mag missen als je in Eindhoven bent: het Evoluon. Ook daar bracht onze fietsroute ons naartoe. Het Evoluon werd gebouwd toen Philips 75 jaar bestond. Het museum over wetenschap en techniek dat er lange tijd gevestigd was, is er niet meer. Het Evoluon is nu een ‘ontmoetingsplek voor ondernemende mensen’ en in designjaar 2017 kun je er gratis de expositie EVO-LUMEN bezoeken, over de evolutie van licht in design en kunst. In het weekend is er ook een kids-lab.

Evoluon in Eindhoven

Niet te missen: Piet Hein Eek

Ik voelde alweer aankomen dat één dagje Eindhoven te kort zou zijn voor alles wat we gepland hadden, dus we gingen het Evoluon jammer genoeg maar niet in. Ook Piet Hein Eek, het volgende designpunt op de kaart, hadden we bijna alleen in het voorbijgaan gedaan. Maar wat waren we blij dat we toch even naar binnen zijn gegaan!

Eindhoven Piet Hein Eek

Piet Hein Eek was de plek waar we definitief vielen voor Eindhoven. Je kijkt er je ogen uit naar de verzameling design en kunst (waar ligt de grens dan eigenlijk?) van ontwerper Piet Hein Eek. Het gebouw was ooit de keramische werkplaats van Philips en ook nu wordt er nog van alles gemaakt – kijk maar eens door de ramen. Er is ook een winkel en een restaurant, mocht je al aan de lunch toe zijn. Vergeet niet even de trappen op te gaan naar De Wonderkamer – het kan zijn dat je beneden even de sleutel moet vragen.

En doorrrrrrr….

Strijp-S

Via de Torenallee reden we weer terug richting het centrum van Eindhoven. Maar er was nog één heel belangrijk stukje Eindhoven te verkennen: Strijp-S. Dit is een voormalig Philips-terrein van wel 27 hectare groot, waar het industriële erfgoed een nieuwe invulling heeft gekregen. Je vindt er designwinkels, graffiti, skatepark AREA 51 en nog veel meer.

Eindhoven Strijp S

Wij brachten onze tijd op Strijp-S vooral door in De Ontdekfabriek, waar kinderen eindeloos kunnen spelen en ontdekken door bijvoorbeeld oude apparaten uit elkaar te halen, nieuwe te bouwen of te goochelen met video voor het groene scherm.

Eindhoven Ontdekfabriek

Voordat we weer naar het centrum fietsten, liepen we nog even het Veemgebouw binnen. Zeker doen! Niet alleen vind je hier op de begane grond Vershal Het Veem, je kunt ook de lift nemen naar de vijfde verdieping voor een kijkje in de toekomst van  de voedselindustrie bij Duurzame Kost (bezoek op afspraak, even door het raam gluren kan altijd).

Eindhoven Veemgebouw

Eetbelevenis bij Down Town Gourmet Market

Kun je je voorstellen dat we inmiddels wel trek hadden gekregen? Dat was maar goed ook, want toen we aan het einde van de middag de fietsen (gratis) stalden in de fietsenstalling bij de Ten Hagestraat en neerstreken in de Down Town Gourmet Market, kwamen we terecht in een waar eetparadijs.

Eindhoven Down Town Gourmet

Het was ontzettend moeilijk kiezen uit alle stalletjes. Uiteindelijk werden het een pizza, een wrap, een gesmolten camembert, een hotdog en wat kleine pannenkoekjes met fruit. En natuurlijk proefden we lekker bij elkaar. Als toetje haalden we nog een ijsje. We zaten daar zo fijn, dat we het gevoel kregen dat we alleen al in Down Town Gourmet Market een halve dag konden doorbrengen.

Stadswandeling door Eindhoven

De fietsen moesten bijna ingeleverd worden en de dag liep alweer ten einde. Tijd voor de hele stadswandeling in het teken van Dutch Design hadden we dus niet meer, maar met de fiets aan de hand liepen we nog wel even kort door het centrum, waar we onder andere deze bijzondere lantarenpaal tegenkwamen.

Lantarenpaal in Eindhoven

Voor de rest van de designwandeling zullen we nog een keer terug moeten. Er is bijvoorbeeld nog een muurschildering van de ‘silly walk’ van John Cleese – die wil ik wel eens zien. Persoonlijk zou ik je dus adviseren om er geen dagje, maar een weekendje Eindhoven van te maken. Er is echt meer te zien dan je misschien denkt!

We werden uitgenodigd om Eindhoven te bezoeken voor Stralend Schrijven. Meer informatie over samenwerkingen op mijn blog vind je in mijn disclaimer.