Drink meer koffie: korte Zweedse gids voor een lang leven

Geschreven door Sandra van Bijsterveld

Meer bewegen, gezond eten, genoeg ontspannen en slapen… Het zijn adviezen die we eigenlijk allemaal wel kennen. We moeten er alleen af en toe aan herinnerd worden – liefst met wat aanvullende informatie waardoor we die adviezen ook echt gaan opvolgen. Dat is precies wat het boek Drink meer koffie – en 9 andere tips om lang, gezond en gelukkig te leven van de Zweedse Dr. Bertil Marklund doet. 

Meer boeken over Scandinavische lifestyle vind je hier

De invalshoek van Dr. Marklund

Dr. Bertil Marklund is arts, hoogleraar algemene geneeskunde en specialist in volksgezondheid. Hij werkt als onderzoeker aan de universiteit van Göteborg in Zweden en daardoor kan hij deze (op zich niet zo baanbrekende) gezondheidsadviezen als geen ander onderbouwen. Zo legt hij uit welke processen in je lichaam ervoor zorgen dat bessen zo gezond voor je zijn en chips juist niet.

Juist dat snappen van het waarom zou wel eens de sleutel kunnen zijn in het nu wel kunnen waarmaken van goede voornemens. Je hebt voor de verandering niet het gevoel dat je jezelf van alles moet ontzeggen, maar dat je met kleine veranderingen kunt bijdragen aan je kwaliteit van leven en levensduur.   

Ontstekingen, vrije radicalen en anti-oxidanten

In het kort komt het erop neer dat veel lichamelijke kwalen te maken hebben met ontstekingen. Vrije radicalen brengen schade toe aan onze cellen, waardoor bacteriën, virussen en andere ziektes een kans krijgen. Met een sterke geestelijke en lichamelijke gezondheid kunnen we ons hiertegen wapenen. Door middel van onze levensstijl kunnen we een sterk afweersysteem opbouwen, het ontstaan van vrije radicalen tegengaan en bestaande vrije radicalen onschadelijk maken met antioxidanten. 

Het boek Drink meer koffie

10 gezondheidstips uit Zweden

Maar hoe zorg je dan voor zo’n sterke geestelijke en lichamelijke gezondheid? Daar komen de 10 tips van Dr. Bertil Marklund om de hoek kijken. In het boek worden ze uitgebreid onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken om je extra te motiveren.

1. Beweeg

Bewegen maakt het lichaam jonger. Beweging bij alledaagse bezigheden, conditietraining en kracht- en lenigheidstraining zijn allemaal belangrijk – en met mate is genoeg. Gebruik bijvoorbeeld een stappenteller en sta tijdens zittend werk elk half uur even op om te bewegen.

2. Ontspan

Vrije radicalen gedijen goed bij stress. Ontspanning is dus belangrijk als je gezond oud wilt worden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het boek geeft tips om te zorgen voor genoeg ontspanning in je leven.

3. Slaap je sterk

Slaap versterkt het afweersysteem, dus ook tips om genoeg slaap te krijgen ontbreken niet.

4. Zon: niet te veel en niet te weinig

De gevaren van huidkanker zijn inmiddels wel algemeen bekend. Dat geldt minder voor de gevaren van een tekort aan Vitamine D. Dr. Marklund legt uit hoe je verstandig kunt zonnen en er toch voor kunt zorgen dat je genoeg Vitamine D aanmaakt.

5. Eet je gezond

Dit hoofdstuk bevat misschien nog wel de meeste praktische tips. In meerdere tabellen wordt aangegeven welke voeding je voorziet van antioxidanten en hoe je de juiste balans tussen omega 3- en omega 6-vetzuren bereikt. Ook zijn er tabellen die je informeren over de  glycemische index en hoeveelheid vezels van verschillende voedingsmiddelen. Als bonus vind je hier ook nog een recept voor een powerdrankje met kurkuma.

6. Drink slim

De Zweedse dokter gaat ervan uit dat we allemaal wel weten dat we minstens 1,5 liter moeten drinken op een dag, dus hij richt zich in dit hoofdstuk vooral op koffie, thee en alcohol. En daarover krijg je niet de adviezen die je misschien zou verwachten! Ook koffie, zwarte thee en rode wijn bevatten namelijk antioxidanten. Wat een verstandige hoeveelheid is, lees je hier.

7. Blijf op gewicht

Een gezond gewicht is belangrijk. Dit bereik je volgens Dr. Marklund niet door te diëten, maar door lekker en gezond te eten. Hij vertelt ook hoe af en toe vasten kan bijdragen aan een gezond gewicht. 

8. Hou je mond gezond

Ik had al vaker gehoord dat je mond heel belangrijk is voor je algehele gezondheid. Informatie over tanden poetsen en je tandvlees ontbreekt dan ook niet in dit boek.

9. Wees optimistisch

Net als bij ontspannen is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Maar Dr. Marklund heeft wel een paar tips voor ons. 

10. Houd contact

Eenzaamheid is een risicofactor voor onze gezondheid. Sociale contacten, zoals een goede band met familie en vrienden, zijn dus erg belangrijk. Nu zijn fijne sociale contacten niet iets dat je zomaar uit je mouw tovert, maar ook hiervoor heeft onze dokter uit Zweden wel wat praktische tips. 

En dan nu de praktijk

Met 160 bladzijden is Drink meer koffie geen boek waar je heel lang mee bezig zult zijn. Dat was ook precies de bedoeling, schrijft de auteur in de inleiding. Het gaat om het in de praktijk brengen van de adviezen. Nu je weet dat je zelf het vermogen hebt om je leven met wel 10 jaar te verlengen, is die stap hopelijk sneller gezet dan voorheen. Of, zoals Dr. Bertil Marklund schrijft: Drink meer koffie is een korte gids voor een lang leven. Het is nooit te laat om te beginnen, maar begin nu!

Drink meer koffie – en 9 andere tips om lang, gezond en gelukkig te leven van Dr. Bertil Marklund is vertaald door Sophie Kuiper en in Nederland uitgegeven door Kosmos Uitgevers. Het boek (ISBN: 9789021569130) is verkrijgbaar voor € 18,99.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.