Geen koukleum meer dankzij Fjällräven

Geschreven door Sandra van Bijsterveld

Met zo veel natuur om eropuit te trekken is het niet verbazingwekkend dat Scandinavië zo veel sterke outdoormerken heeft. Niet voor niets hoor je er vaak: “Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding.” Goede kleding en een slimme uitrustingen bedenken, daar zijn ze in Scandinavië goed in. Omdat ik het als Scandinavië-liefhebber extra leuk vind als een goed product uit een van mijn favoriete landen komt. zet ik hier af en toe een Scandinavisch outdoormerk in het zonnetje. Met vandaag: Fjällräven uit Zweden.

Koukleum in Lapland

Toen ik in februari naar Noors Lapland mocht, was ik in de zevende hemel. Maar ik vroeg me ook meteen af: hoe blijf ik als koukleum in Lapland warm? Dankzij goede spullen en met name mijn jas van Fjällräven heb ik het nauwelijks koud gehad en sindsdien ben ik helemaal gek op mijn jas en dit merk.

Met mijn Fjällräven-jas in een ijshotel
Lekker warm in het ijshotel van Alta (Noorwegen)

In de wax

Fjällräven was ook aanwezig op Scandinavië XL, waar medewerkers lieten zien hoe je de stof van bijvoorbeeld jassen en broeken in de wax kan zetten, zodat deze water- en vuilafstotender wordt en daardoor langer mooi blijft. Mijn jas, de Barents Parka, heeft al een uitstekende waterdichte laag. Maar als ik mijn jas in de wax zou zetten, zou de buitenlaag minder vocht opnemen en daardoor lichter blijven. Ik kreeg een tegoedbon om mijn jas te laten waxen in de Fjällräven Brand Store en een paar dagen later stapte ik daar binnen, met mijn (want dat was het advies) frisgewassen Fjälräven-jas.

Een poolvosje in Amsterdam

Ik kwam terecht in een prachtige winkel: veel licht, ruimte (500 vierkante meter, verdeeld over drie verdiepingen), natuurlijke materialen en uiteraard de rugzakken, slaapzakken en kleding van Fjällräven met het opgerolde poolvosje als embleem. Alleen dat maakt de spullen al zo mooi. Dit soort winkels vind je buiten Scandinavië (Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen) alleen in New York en – de grootste – aan de Rozengracht 219-225 in Amsterdam.

Fjällräven-winkel in Amsterdam

Het waxen van mijn jas bleek, mede door de vele plooien bij de zakken en sluitingen, wel een uur te duren – ik voelde me gewoon bezwaard. Maar het gaf me wel de gelegenheid om rustig rond te kijken terwijl Katy bij het Wax Station in de winkel aan de slag ging met de Greenland Wax.

Fjällräven Greenland Wax

Het begon met een rugzak

Rugzakken nemen in de winkel een prominente plek in. Ze staan dan ook centraal bij de ontwikkeling van Fjällräven als outdoormerk. Als 14-jarige jongen was Åke Nordin, die het heerlijk vond om buiten te zijn, niet tevreden over de manier waarop de rugzakken uit die tijd als een plunjezak ergens bij je onderrug hingen, zodat je vanzelf voorover ging lopen. Om het gewicht hoger en dichter bij de rug te houden, ontwikkelde hij een rugzakframe. Het eerste exemplaar timmerde hij in 1950 voor een bergwandeling in Västerbotten van hout in elkaar. Hij naaide er zelf een draagzak voor, die hij er met leren bandjes aan bevestigde. Het beviel goed: Åke kon een zwaardere last dragen en de ventilatie tussen zijn rug en de rugzak was veel beter. Åke’s rugzak met frame trok aandacht, mensen waren erin geïnteresseerd en zo begon hij tien jaar later in zijn geboorteplaats Örnsköldsvik zijn eigen bedrijf: Fjällräven.

Fjällräven Kanken

Kånken en andere klassiekers

Het rugzakverhaal van Fjällräven ging verder. Niet alleen veranderde het houten frame in een aluminium exemplaar, er kwam ook een compleet nieuw model dat een echte klassieker zou worden. Eind jaren zeventig bleek dat veel kinderen rugpijn kregen door de schoudertassen die toen in de mode waren. Om dit te voorkomen, ontwikkelde Åke Nordin een eenvoudige, lichte en duurzame rugzak die genoeg ruimte bood voor schoolspullen: Kånken. In 1978 werd Kånken in samenwerking met de Zweedse Scouting uitgebracht en het is nog steeds een van de populairste producten van Fjällräven. Maar Kånken is niet het enige product van Fjällräven dat is uitgegroeid tot een klassieker. Ook de Greenland-jas uit 1968, de Expedition Dun-jas uit 1974 en de Vidda-broek uit 1999 hebben die status verworven. En natuurlijk blijft Fjällräven ook nieuwe producten ontwikkelen, waarbij slijtvastheid, tijdloosheid en functionaliteit centraal staan – net als respect voor mens, dier en natuur.

Nu nog de föhn erop

De Amsterdamse Fjällräven Brand Store hing er vol mee en ik keek mijn ogen uit. Ook Primus en Hanwag waren goed vertegenwoordigd. Het laatste stukje van mijn jas mocht ik zelf in de wax zetten en toen was het tijd om de wax te laten intrekken. Dat gebeurt door middel van warmte en kan met een strijkijzer, maar Katy gaf de voorkeur aan een föhn. Ze föhnde de hele jas tot er geen spoortje wax meer te zien was. Mocht ik thuis toch nog wat vinden, dan kon ik er gewoon zelf de föhn nog op zetten. Zo stond ik ruim een uur later weer buiten met een compleet gewaxte jas. Je kunt de wax trouwens ook kopen en je jas zelf behandelen.

Mensen maken de winkel

Behalve de fijne inrichting van de winkel en de prachtige spullen die er te vinden zijn, werken er ook nog eens erg aardige mensen. Ze weten waar ze het over hebben en helpen je graag als je twijfelt over de juiste uitrusting. Ben je in Amsterdam, stap dan ook zeker even binnen en stel gerust eventuele vragen die je hebt over je outdoorplannen.

Ik kreeg mijn jas en deze waxbeurt van Fjällräven, maar deel op Stralend schrijven altijd eerlijk mijn persoonlijke ervaringen. Meer informatie over samenwerkingen op mijn blog vind je in mijn disclaimer.

Comments: 2

  1. Nicolette says:

    Wat een leuke blog Sandra!

    Ik was het weer bijna vergeten, maar ik heb ooit ook een waxjas gehad. Misschien ken je dat merk wel met zo’n Mickey Mouse erop.
    Heerlijk was ie.
    Het (bij)waxen deed ik inderdaad zelf en was goed te doen met föhn. Door de wax wordt je jas wel iets scheurgevoeliger, doordat ie wat harder wordt. Dat gebeurde dus ook binnen een jaar. Terug naar de winkel, maar er was niet meer zo’n zelfde jas te krijgen. Dus ik moest het met een ander soort jas doen. Ik vond dat echt jammer. Daarom ga ik als in in Amsterdam ben zeker eens een kijkje nemen in deze winkel.

    Groetjes.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.