Mijn 2017: kijkje achter de schermen van mijn blog en persoonlijke leven

Geschreven door Sandra van Bijsterveld
We hebben nog een paar dagen, maar hier is toch alvast mijn jaaroverzicht. Ik weet niet hoe 2017 voor jou was, maar voor mij was het een ontzettend dubbel jaar. Op het persoonlijke vlak had ik te maken met veel zorgen en verdriet – daarover verderop (iets) meer. Maar als blogger had ik me eigenlijk geen beter jaar kunnen wensen. Als ik terugkijk, denk ik: ‘Wauw, daar had ik echt nooit op durven hopen!’ Onzeker als ik ben, bekruipt me zelfs het gevoel dat dit blogjaar maar moeilijk te evenaren zal zijn. Aan de andere kant zit ik vol plannen en motivatie om mezelf en dus ook wat jij online van me ziet te blijven verbeteren. We zullen zien dus…

Doelen voor 2017

Eigenlijk ben ik helemaal geen type van cijfertjes. Toch heb ik voor 2017 voor het eerst concrete doelen gesteld en maandelijks de statistieken van mijn blog bijgehouden. Ik had nooit gedacht dat ik dat zo leuk zou gaan vinden! Dat komt natuurlijk ook door de goede resultaten. Op dit moment heb ik mijn doelen op één na allemaal gerealiseerd, en dat laatste doel spant er nog om. Hoe dan ook ben ik dik tevreden.

Een van die doelen was een nieuwe en eenduidige uitstraling voor mijn blog en al mijn websites. Naast Stralend Schrijven heb ik inmiddels namelijk 7 landenwebsites gemaakt: Stralend Zweden, Stralend Denemarken, Stralend Noorwegen, Stralend Finland, Stralend Letland, Stralend Tsjechië en Stralend Servië. En voor het eerst sinds ik begon met bloggen, ben ik echt helemaal blij met hoe het er allemaal uitziet, ook al heb ik nog heel wat plannen om de websites verder uit te breiden. Dat is echt een meerjarenplan. In 2018 komt er in ieder geval nog één landenwebsite bij – kun jij na het lezen van dit jaaroverzicht raden welke?

Verder ging ik al mijn oude blogposts door om te kijken waar ze verbeterd konden worden. Ik herschreef ze, voegde ze samen en sommige gooide ik gewoon weg omdat ik die nu nooit meer zo zou schrijven. Die grote schoonmaak is me zo goed bevallen dat ik dit soort onderhoud ook voor komend jaar weer heb ingepland.

Oh ja, en ik ben eindelijk begonnen met het versturen van een nieuwsbrief! Ik zag er heel lang tegenop, was er erg onzeker over, maar nu vind ik het eigenlijk heel leuk om (ongeveer eens in de maand) een nieuwsbrief de deur uit te doen. Als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief, kun je ook aangeven of je info over bestemmingen in Noord-Europa, Oost-Europa en/of Nederland wilt ontvangen.

Geen doel maar wel een leuke bijkomstigheid: ik stond in november in de Ditjes en Datjes. Leuk toch?
Ditjes en Datjes

Statistieken in 2017

En dan nu even over de cijfers. Ik hoopte in 2017 de 15.000 unieke bezoekers per maand aan te tikken, en dan in 2018 heel misschien de 20.000, al twijfelde ik of dat wel realistisch was. Wat was ik verbaasd dat ik in januari 2017 al 31.000 unieke bezoekers had! Nou is januari voor mij altijd een topmaand dus ik hield dat aantal niet vast. Maar ik zit de afgelopen maanden wel steevast boven de 20.000 en daar ben ik heel blij mee.

Al moet ik wel zeggen dat mijn focus iets is verlegd van bezoekers naar inkomsten – waarbij content maken waar lezers iets aan hebben natuurlijk altijd voorop blijft staan (misschien is het zelfs wel nog belangrijker geworden!). Ik stop ontzettend veel tijd en ook best wel wat geld in mijn blog en het is fijn als dat behalve veel plezier af en toe ook wat geld oplevert. Ook daarin heb ik dit jaar grote stappen gemaakt, al moet je niet denken dat ik nu groot geld verdien met mijn blog. Denk meer aan een stap van een cijfer met één nul (of helemaal niks) naar een cijfer met twee nullen. Mijn belangrijkste bron van inkomsten is nog steeds teksten schrijven en vertalen over reizen voor opdrachtgevers uit de reisbranche.

Gemaakte reizen in 2017

Goed, dat was de zakelijke kant. Nu even over de reizen die ik maakte. Wat ben ik weer dankbaar voor alle mooie bestemmingen die ik heb mogen bezoeken! Je hebt er natuurlijk al over kunnen lezen, maar ik zet ze nog even op een rij.

Nederland

Relatief weinig Nederland op Stralend Schrijven dit jaar. Dat had ook met onze privé-omstandigheden (zie ook verderop) te maken. De weekenden hield ik graag vrij om op bezoek te gaan bij mijn moeder, die steeds zieker werd. In de voorjaarsvakantie boekten we een midweek een huisje met een sauna van Landal, puur om bij te komen. We deden heerlijk niks en ik heb er dan ook niet over geschreven. Dat geldt ook voor ons weekje kamperen bij Delft, waar we op een mooie camping stonden, maar het wel koud en nat was en we sowieso vooral daar waren om bij te springen bij mijn ouders. Geen uitstapjes en geen blogposts dus.

Waar ik natuurlijk wel over blogde, was de Brabantnacht. Dit jaar fietsten we de designroute in Eindhoven (en wat een leuke foodhal!), gingen we ‘s avonds naar het kasteel van Helmond en sloten we af met street art en graphic design in Breda.

Eindhoven Piet Hein Eek

Of er dit jaar weer meer Nederland op Stralend Schrijven komt? Ik hou erg van korte trips in Nederland, dus wat mij betreft wel. Maar concrete plannen zijn er nog niet.

Scandinavië/Noord-Europa

Wat Scandinavië betreft was het een geweldig reisjaar. En oh ja, dan tel ik Finland voor het gemak even mee. Ik begon 2017 met mijn allereerste bezoek aan Finland: een stedentrip Helsinki. Ik vond het best spannend: ik boekte een ticket en hotel en ging er alleen naartoe, iets wat ik totaal niet gewend ben. Maar het was ontzettend leuk! Deels bezocht ik wat workshops van de Nordic Blogger Experience en de Finse vakantiebeurs MATKA. Maar ik liep vooral veel door Helsinki en zag ontzettend veel. Wat een leuke stad! En ik hou van mooi winterweer…

Helsinki Suomenlinna

In de meivakantie reden we, voor het derde jaar op rij, naar Denemarken. Deze keer was het nieuwe Landal-park bij Ebeltoft onze bestemming. Vanuit daar verkenden we Djursland en Aarhus en het was weer genieten.

Dayz Ebeltoft by Landal GreenParks

Een paar weken later zat ik in het vliegtuig naar Rovaniemi voor een bezoek aan zomers Noord-Finland en Noord-Noorwegen. Na Helsinki veroverde ook Noord-Finland meteen een grote plek in mijn hart. Ik beleefde allerlei avonturen in de omgeving van Ruka en kan niet wachten om daar een keer met mijn gezin naartoe te gaan.

Raften in Finland

Daarna vloog ik door naar Tromsø voor een roadtrip door Noord-Noorwegen. Wat is Noorwegen toch een plaatje! Ik ging onder andere op walvissafari en kwam voor het eerst op de Lofoten.

Op weg naar Hamn i Senja

Ik zat dus nog barstensvol met indrukken toen ik vlak daarna heel lastminute werd uitgenodigd voor een cruise langs de Noorse fjorden. Vrijdagavond kreeg ik een berichtje en zondag om 12 uur stond ik bij de cruiseterminal in Amsterdam voor een cruise met Holland America Line naar Flåm, Stavanger, Kristiansand en Oslo. Dit was echt een droomreis voor me en hoewel ik mijn gezin erg miste omdat ik zo kort achter elkaar twee keer lang weg was, was het een geweldige ervaring om bij het opkomen van de zon door de Sognefjord of Oslofjord te varen en aan te leggen bij de schattige huisjes in Stavanger of de burcht van Oslo. Om nog maar niet te spreken over alle verwennerij aan boord natuurlijk.

cruise naar Noorwegen: Flam

In augustus mocht ik met mijn gezin op pad. Alweer Finland: we gingen een lang weekend naar Tampere. We vlogen van Bremen naar Tampere, maar deze Finse stad is ook goed te bereiken vanuit Helsinki. Er is van alles te doen voor kinderen, maar ook zonder kinderen kun je er lekker wandelen, veel musea bezoeken en genieten van het industriële erfgoed.

Kanovaren in de natuur in Tampere

Midden- en Oost-Europa

Vorig jaar was ik een beetje bang dat Oost-Europa langzaam maar zeker ondergesneeuwd raakte op mijn blog, terwijl ik daar sinds mijn studie Russisch, Tsjechisch en Bulgaars wel heel erg in geïnteresseerd ben. Maar dit jaar kwam het weer helemaal goed en merkte ik dat ook dat vlammetje nog steeds volop brandt in mij. In mei ging ik een paar dagen wandelen in Servië en dat was erg leuk, des te meer omdat we onderweg bij mensen thuis gingen eten.

Wandelen in Nationaal Park Tara in Servie

In de zomervakantie gingen we met onze caravan naar Polen. Dat liep iets anders dan gepland: ik had een hele roadtrip in gedachten, maar de eerste camping was zo fijn (en we waren zo toe aan rust) dat we daar de hele vakantie zijn gebleven. We maakten uitstapjes aan de Poolse en Tsjechische kant van het Reuzengebergte en gingen twee keer naar Wroclaw. Hierover kun je zeker nog blogs verwachten.

camping in Polen Pod Lasem

November had nog een verrassing voor me in petto: ik ging naar Slovenië! Ook al zoiets dat al tijdenlang op mijn ‘bucketlist’ stond. Ik voelde me meteen heel prettig in Ljubljana en tijdens een roadtrip Slovenië maakte ik kennis met grotten, wijngaarden en de kustplaats Koper. Ook hierover kun je binnenkort nog heel wat blogposts verwachten. Ik ben enthousiast en hoewel we voor de komende zomer andere plannen hebben, ben ik zeker van plan om Slovenië eens met mijn gezin te gaan ontdekken.

Bergen bij Ljubljana Slovenie

Evenementen en bloguitstapjes

Zo, ben je er nog? Wat een verhaal hè. Om het wat korter te houden, zal ik even overstappen op lijstjes. In 2017 bezocht ik de volgende evenementen en Scandinavische plekken in Nederland:

• De Vakantiebeurs (2 dagen als vakbezoeker en 1 dag ‘gewoon’)
  • Enkele workshops van de Nordic Bloggers Experience in Finland en een netwerkontbijt en wat lezingen op de Finse vakantiebeurs MATKA
  • Selma’s Nordic Bakery Cafe in Amsterdam
  • De Europese Stedentrips-persdag
  • De Laplanddag van Voigt Travel
  • Scandinavië-XL
  • De kerstmarkt in Noorse kerk in Rotterdam
  • Zweeds café Broodnodig in Utrecht
  • De Travel Pressentation
  • De E-Travel Summit van Trade Tracker
  • En dan werd ik ook nog uitgenodigd om op het Lumiere Crime Festival enkele acteurs en regisseurs van Scandinavische series te komen interviewen. Aaaaaahhhhh! Ik helemaal hyper, maar wat bleek: ik kon dat weekend niet omdat ik op reis was. Volgende keer beter 🙂

Boeken, films en series

Ik keek en las de volgende boeken, films en series:

Scandinavie algemeen

Uit/over IJsland

• Case (serie; (nog) niet af gekeken)

Uit/over Zweden

Uit/Over Denemarken

Uit/over Noorwegen

Uit/over Finland

Presentaties

Ik ga het steeds leuker vinden: presentaties geven. Dit jaar mocht ik reizigers van SNP Reizen helpen bij het starten van hun eigen reisblog, en gaf ik bij Askja Reizen tips over online tekstchrijven. Op 6 januari vertel ik op het Reis&Co Event over mijn reis naar zomers Noord-Finland en misschien in april op een ander reisevenement over een van mijn reizen naar Noorwegen. Ik hou je op de hoogte!

Persoonlijk

Zoals ik al zei was het op persoonlijk gebied een erg moeilijk jaar. Ik zag veel te veel ziekenhuizen van binnen, niet voor mezelf maar wel met mijn jongste dochter (bange tijden, maar uiteindelijk klonk het verlossende woord ‘goedaardig’), mijn vader, mijn schoonvader en natuurlijk mijn moeder, die na een ziekbed van iets minder dan 1,5 jaar eind oktober is overleden. Het definitieve gemis heeft meer impact op me dan ik me van tevoren kon voorstellen. Verder wil ik daar niet over schrijven. Maar 3 lessen die ik dankzij deze verdrietige periode heb geleerd hebben zoveel met reizen te maken, dat ik ze toch wil noemen.

1. Het is echt waar: Collect moments, not things. Bijna elke keer wanneer ik bij mijn moeder op bezoek was, begon ze over de reizen die ze met mijn vader had gemaakt. Ze was er zo tevreden over, dat ze niet nog één laatste reiswens had. Toen werd mij pas duidelijk hoe belangrijk mooie (reis)herinneringen zijn.
  2. Je hoeft niet ver te gaan om ‘echt’ te reizen. Die reizen waarop ze steeds zo tevreden terugkeek, waren (op één reis naar de VS na) allemaal reizen binnen Nederland of Europa. Toen mijn ouders in dat laatste jaar samen alle foto’s doorgingen, stonden ze er zelf versteld van hoeveel ze wel niet hadden gezien. Allemaal gewoon met de auto en een tentje. Het hoeft niet ver en het hoeft niet duur. Als je je ogen ervoor opent, kun je overal mooie reizen maken. (Bijkomend lesje: herinneringen vastleggen voor later kan ontzettend waardevol zijn.)
  3. Nog een cliché dat waar is: Pluk de dag. Het noodlot, in dit geval kanker, kan bij iedereen elk moment toeslaan. Maakt niet uit hoe jong of fit je bent, hoe gezond je altijd hebt geleefd of hoe goed je genen zijn. Mijn moeders moeder is 94 en lichamelijk ijzersterk. Mijn moeder was pas 69, actief, sportief en tot voor kort gezond. Ze kampeerde, zwom, wandelde en fietste erop los en at gezond. Niemand had dit dus verwacht en toch gebeurde het. Dat kan ons allemaal overkomen. En misschien voel je je wel meteen zo ziek, dat je niet eens de kans krijgt om die ene droomreis alsnog te maken. Ik bedoel dit niet om je bang te maken, maar om je te laten genieten van het leven. Heb je dromen? Wacht er niet mee. Maak ze waar als het ook maar even kan. Onze droomreis naar winters Lapland was financieel wat te hoog gegrepen, maar we gaan binnenkort naar winters Midden-Zweden en daar heb ik enorm veel zin in.

Na die zware kost nog een luchtige noot: we hebben sinds kort een poes! Ze heet Molly en ze komt elke ochtend bij me zitten als ik achter mijn laptop kruip.

Gelukkig nieuwjaar!

Zo, ik zet een dikke punt achter 2017 en kijk uit naar een 2018 waarin ik ruimte blijf maken om te wandelen, naar yoga en naar sportfysio te gaan. Waarin ik de tijd neem om tijd door te brengen met mijn gezin en de dierbaren om ons heen. En waarin ik natuurlijk hoop weer veel mooie bestemmingen te gaan ontdekken en mijn tips met jullie te delen.

Ik blijf bloggen een heerlijke uitlaatklep vinden. Extra leuk vind ik het als ik bij een blogpost iets kan weggeven, zoals dvd’s of vrijkaartjes. Daar blijf ik in het nieuwe jaar mijn best voor doen. Ook vind ik het erg leuk om jullie persoonlijk tegen te komen op evenementen. Kom zeker even gedag zeggen als je me ziet. Ik heb speciaal een lekker herkenbare trui gekocht met mijn naam en een eland erop :).

Ontzettend bedankt voor het lezen, volgen, liken, reageren en… Gelukkig nieuwjaar!

Comments: 12

1. Leuk dat je ons zakelijk en privé mee neemt. Wat een mooi, soms verdrietig en reislustig leven heb je. En dank dat wij daar deel van mogen zijn. Warme groeten uit Duitsland ook aan de rest van je mooie gezin en de nieuwe schattige aanwinst Molly 🙂

• Jullie ook warme groeten van ons allemaal, we denken nog zo vaak aan jullie. Lieve mensen op een geweldige plek. Als de gelegenheid zich voordoet, komen we nog eens genieten.

2. Lieve Sandra, ik herken mijzelf heel erg in je verhaal. Persoonlijk echt een k jaar, en qua bloggen juist fijn. Ongeloofelijk dat je al die landen websites hebt gemaakt, ziet er heel gaaf uit! Trots op je wat je allemaal hebt bereikt. Hoe moeilijk het soms ook is, ook jij slaat je erdoorheen. Collect moments but things is een zo waar cliche. Liefs en zet m op!

3. Wat een bijzonder jaar. En wat een mooie lessen heb je meegekregen van je lieve moeder. Koester de herinneringen, ze zal altijd een beetje bij je blijven

Al het goeds voor 2018!

4. Wat een jaar… succesvol, spannend en ook heftig. Een rare mix. Gelukkig kan je wel vooral positief je jaar eindigen. Wat bezocht je mooie bestemmingen, pakte je prachtige kansen en groeide je blog flink. Super! Ik wens je alle goeds voor 2018 toe, maak er een geweldig jaar van! Enne, als je op 6 januari nog even een praatje wilt maken… let me know! (marcellamolenaar@gmail.com)

5. Mooi om ook te lezen Sandra. Wat heb je veel bereikt afgelopen jaar en wat gaaf om je avontuurlijke verhalen te volgen. Sterkte met het verlies en hopelijk brengt het nieuwe jaar jou en je gezin veel goeds. Wellicht dat ik je nog tegenkom op 1 van de evenementen 🙂

Groet

6. Hallo Sandra, ik heb het al eens eerder laten weten maar ik geniet altijd veel van je verhalen. Mede door jullie reisverslag van Noorwegen vorig jaar zijn wij dit jaar ook met de caravan naar Noorwegen geweest. Geweldige reis gehad, en zo goed bevallen dat we nu in februari met het vliegtuis naar Tromso gaan om een week van het hoge noorden te genieten in de winter. Ik zal je zeker blijven volgen omdat ook landen als Polen Roemenie en Bulgarije ons hart gestolen hebben. Sterkte met het verlies van je moeder,maar ook daar heb je nu mooi over geschreven. Alle goeds voor 2018

• Dank je wel Ria, daar maak je me erg blij mee. Wat fijn dat Noorwegen goed beviel. Ik wens jullie een mooi nieuwjaar en een geweldige trip naar Tromso in februari.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.