oostenrijkse camping slovenie

Met de caravan naar Slovenië: route, campings en vignetten

Deze zomervakantie gingen wij voor het eerst net de caravan naar Slovenië. Ik was wel al eens in dit land geweest voor een roadtrip langs grotten, de kust en wijnstreek Brda, maar dit was de eerste keer dat we gingen kamperen in Slovenië. Best spannend, want hoewel ik het tijdens mijn eerste bezoek aan dit land enorm naar mijn zin had, wist ik natuurlijk niet hoe de rest van mijn gezin het zou vinden en hoe de campings zouden zijn. Maar het was geweldig! De reis ernaartoe ging goed, de camping was heel fijn en we hebben leuke uitstapjes gemaakt. Kortom: we hadden het enorm naar ons zin. Mocht je er ook over denken om te gaan kamperen in Slovenië, dan vind je hieronder alle praktische informatie over onze route (denk ook aan de vignetten), campings (onderweg en in Slovenië) en uitstapjes.

Route van Nederland naar Slovenië

Met de caravan rijd je nu eenmaal wat minder snel door dan zonder. Gelukkig hebben we wel een 100-sticker voor Duitsland, dat scheelt. Daarnaast houden we er toch wel van om het rustig aan te doen. Omdat ik van de camping die ik op het oog had in Slovenië te horen had gekregen dat er altijd wel plek was als je voor 12 uur aankwam, wilden we de laatste rijdag kort houden. We verdeelden de route naar Slovenië daarom als volgt:

Dag 1: rijden naar Duitsland

Op dag 1 reden we zo’n 600 km naar Camping Waldsee bij Nuremberg. Deze camping was prima geschikt voor een tussenstop. Er was een restaurant (of eigenlijk twee: één op de camping en één vlak daarbuiten) en we konden broodjes bestellen voor de volgende ochtend. Met onze caravan en 5 personen (waarbij onze oudste dochter meetelt als volwassene) betaalden we 38 euro.

Op deze camping plakten we ook het wegenvignet voor Oostenrijk op de voorruit van onze auto. Dit vignet hadden we van tevoren besteld bij de ANWB.

Dag 2: rijden naar Oostenrijk

Op dag 2 reden we zo’n 300 km. Het laatste stuk keken we mooi uit op de bergen in Oostenrijk. We overnachtten op Camping Vierthaler, waar je ook al zo’n mooi uitzicht op de bergen hebt.

Aan de overkant van de rivier waaraan de camping ligt rijdt wel af en toe een trein langs, maar ik vond dit niet storend. Vlakbij zagen we nog een kasteel, maar daar zijn we verder niet naartoe geweest. Als je wilt, kun je hier pizza bestellen en ook weer broodjes voor de volgende ochtend. We betaalden hier met onze caravan, 3 volwassenen en 2 kinderen 35 euro.

Dag 3: rijden naar Slovenië

Op dag 3 hadden we nog maar 200 km te gaan. We ontbeten rustig met verse Oostenrijkse broodjes en gingen daarna op pad. Voor de Tauerntunnel in Oostenrijk betaalden we 12 euro tol – dat is dus extra boven op het vignet voor Oostenrijk. Bij een tankstation in Oostenrijk kochten we een vignet voor Slovenië (30 euro voor 30 dagen). Daarna passeerden we nog de Karawankentunnel, waarvoor we ook weer 7,40 euro moesten betalen boven op het vignet voor Oostenrijk.

Tegen 12 uur kwamen we aan op Camping Trnovc, waar inderdaad plek zat was. Daar was ik heel blij mee, want ik had deze camping uitgekozen omdat het een kleine, rustige camping is die gunstig gelegen is in Slovenië, zodat je veel mooie uitstapjes kunt maken. De prijs van deze camping was wel even slikken: we veel meer dan we gewend zijn in bijvoorbeeld Zweden, Noorwegen, Polen en Tsjechië. Alles over Camping Trnovc en welke uitstapjes we allemaal maakten, vind je in deze blogpost over deze camping in Slovenië.

Hier zetten we ook onze voortent en het tentje van onze oudste dochter op. Daarna gingen we boodschappen doen in Škofja Loka.

Skofja Loka in Slovenië

Omdat we zo vroeg waren aangekomen hadden we ook nog alle tijd om daar een beetje rond te lopen door de steegjes en over de verschillende bruggen over de rivier.

We vierden onze aankomst in Slovenië met een heerlijk ijsje op het gezellige terras van Homan.

Meer campings in Slovenië

Wij bleven dus op één plek in Slovenië en dat kan ook prima, want het hele land is maar half zo groot als Nederland. Wil je toch op meerdere plekken kamperen in Slovenië, dan vind je hier meer campings in Slovenië inclusief een gratis te downloaden campinggids.

Deze video geeft een indruk van onze vakantie in Slovenië.

Deze website kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. Na mijn studie Slavische talen (ik koos naast Russisch ook Tsjechisch en Bulgaars) werd ik vertaler en tekstschrijver. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Slovenië deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Slovenië met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Polen, Kroatië, Tsjechië, Hongarije, Servië en Letland.

6 reacties

1. Goedenavond,

Wij willen dit jaar voor het eerst naar Slovenië met de auto en caravan. Nu hebben wij geen super sterke auto. Wij zijn daarom benieuwd of je veel door de bergen heen moet, of dat er veel te bereiken is via de snelweg. Misschien tips voor mooie plekken, waar we de grote hellingen kunnen ontwijken ?

Groetjes Mariska

• Wij vonden het zelf op deze manier echt geen probleem. De enige helling die ik me herinner was het laatste heuveltje voor de camping 🙂 Verder inderdaad veel de grote wegen gevolgd. We hebben de caravan op de camping gezet en hebben daarna veel in Slovenië met de auto verkend. Ook later toen we richting oosten reden geen steile of smalle bergweggetjes voor zover ik me herinner, gewoon de snelwegen gevolgd.

2. Rijden met een auto met caravan in de bergen, vraagt veel meer van de auto dan bijvoorbeeld in ons vlakke Nederland.
    Op de site van de ANWB kun je de trekkracht van je auto berekenen.
    Kenteken van de auto invoeren en het merk/type van de caravan en je weet of de auto dit aankan voor een reis in de bergen.

• Wij zijn nu voor het eerst in Slovenië aangekomen (juni 2023) Kan bevestigen dat je de bergwegen goed kan vermijden. Niet zomaar je navigatie volgen maar door iets om te rijden kan je de steilere bergen vermijden. Wij zijn zonder problemen via Oostenrijk en bovenlangs Llubljana naar camping Menina gereden. Snelwegen zijn perfect. De B wegen zijn minder onderhouden maar ook nog prima.