Met de caravan naar Zweden: onze routes tot nu toe

Geschreven door Sandra van Bijsterveld

In 2007 ging ik voor het eerst met de caravan naar Zweden. Mijn man was daarvoor al vaker op vakantie naar Zweden geweest. Sindsdien zijn we nog regelmatig terug naar Zweden gegaan en we hopen dat in de toekomst nog vaker te doen. Elke keer kiezen we een andere route. Denk jij erover om met de caravan naar Zweden te gaan, maar twijfel je nog over de route? Bekijk dan onze routes, inclusief tips over campings en bezienswaardigheden.

Uitzicht vanaf Särna Camping in Dalarna

2007: Ängelholm – Trollhättan – Malmö

Toen ik in 2007 voor het eerst naar Zweden ging, was dat ook nog eens mijn eerste vakantie ooit met een caravan. Even wennen dus. Bovendien was ik zeven maanden zwanger van onze jongste en niet helemaal topfit. We deden het daarom rustig aan, maar ik zag genoeg om nog eens terug te willen.

2009: Skäralid – Sjöbo

Dit jaar zouden we vanwege onze verhuizing eigenlijk thuisblijven, maar we konden de verleiding toch niet weerstaan. Des te meer omdat alle opa’s en oma’s in onze vakantieweken ook in Zweden waren. En we hadden ook nog eens onze eigen caravan gekocht (eerder mochten we heel lief een caravan lenen). Wel bleven we deze keer echt helemaal in het zuiden plakken, omdat we maar twee weken in Zweden waren. We stonden één week met de ene opa en oma en één week met de andere opa en oma op een camping.

• Campings: Skaralid en Sjöbö (je vindt ze in deze blogpost over campings in Zweden)
  • Bezienswaardigheden: Landskrona, Skanes Djurpark (dierentuin), Glimmingehus (kasteel), Ales Stenar (het Zweedse Stonehenge), het stadje Ystad en Vikingdorp Föteviken

2011: Ängelholm – Trollhättan – Karlstad – Ljungby

Deze vakantie begon met het slechte weer dat ook Nederland al lange tijd teisterde. Het was zo slecht dat we niet met de boot van Puttgarden naar Rødby konden vanwege harde wind. We gooiden het roer om en reden Denemarken in, naar de camping van Legoland. Na een dagje Legoland reden we Zweden in en kwamen weer uit bij Ängelholm. Daar brak de zon gelukkig door om voorlopig niet meer weg te gaan. Na een paar zinderend hete dagen in Trollhättan besloten we nog iets noordelijker te gaan, naar Karlstad. Omdat het maar niet lukte om elanden te zien in het wild, gingen we op de terugweg nog naar een elandenpark bij Ljungby.

• Campings: Ängelholm, Trollhättan en Karlstad en Ljungby (je vindt ze in deze blogpost over campings in Zweden, behalve die van Ljungby die ik helaas niet meer kan terugvinden)
  • Bezienswaardigheden: Elinge Älgpark (voor de elanden), Ängelholm, Trollhättan, ekopark Halle-Hunneberg en Karlstad

2013: Malmö – Örkelljunga – Kosta – Vimmerby – Öland – Malmö

Dit jaar bekeken we Malmö wat uitgebreider, onder andere met een rondvaart. Ook maakten we uitstapjes naar Lund en Vikingdorp Föteviken (blijft leuk). Daarna schoven we steeds een stukje op naar het noordoosten. We deden heel veel leuke dingen onderweg, zoals een bezoek aan Astrid Lindgrens Wereld en het eiland Öland. Ook zochten we weer oude bekende plekjes op.

2015: Trollhättan – Orsa – Särna – Tiveden – Örkelljunga

Dit was tot nu toe de meest onvergetelijke vakantie in Zweden voor ons. We  begonnen in Trollhättan, vanwaar we de rotstekeningen van Tanum, het kustplaatsje Fjällbacka, Göteborg en natuurlijk Trollhättan zelf bezochten. Daarna reden we naar Orsa, waar we mooie ritten om het Siljanmeer maakten en Midzomer vierden. In Särna vonden we het nog mooier. Hier gingen we nationaal park Fulufjället en wandelden we vanuit Grövelsjön naar een oude Sami-nederzetting. Op de terugweg gingen we nog wandelen in nationaal park Tiveden en we sloten af met een stedentrip Helsingborg.

Plan: Stockholm – Umea

Voor onze volgende reis naar Zweden – wanneer die gaat plaatsvinden, weten we nog niet precies – hebben we deze route voor ogen. Met bezoek aan het IKEA-museum, Stockholm en de Stockholm-archipel, de Höga Kusten en Umeå (waar ik al eens met het vliegtuig naartoe ging). Best veel om in 3 weken te moeten proppen (zeker omdat we niet graag hele lange dagen of zelfs nachten rijden). Na onze gunstige ervaring met de boot naar Göteborg zouden we wel eens voor een van de bootverbindingen met Zweden kunnen kiezen om tijd te besparen. Hoewel we de vrijheid van het over de bruggen rijden ook wel erg fijn vinden… De tijd zal het leren en tip zijn welkom!

Om te bewaren op Pinterest:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.