mols bjerge djursland denemarken agri

De mooiste plekjes in nationaal park Mols Bjerge in Djursland

De vakantiewoning van Landal waar we al twee keer tijdens onze meivakantie in Denemarken verbleven, staat in nationaal park Mols Bjerge, een natuurgebied vol historische bezienswaardigheden zoals een hunebed en grafheuvels. Inmiddels hebben we al heel wat mooie plekjes in nationaal park Mols Bjerge gezien – op de fiets, te voet en met de auto. Hieronder zet ik onze favoriete plekjes in nationaal park Mols Bjerge voor je op een rij.

Ben je nog op zoek naar een fijne vakantiewoning in Denemarken? Bekijk dan hier de Landal-parken in Denemarken of vind de perfecte ‘losse’ vakantiewoning op de website van Sol og Strand.

Fietsen in nationaal park Mols Bjerge

Tijdens ons eerste verblijf op Landal Ebeltoft besloten we een fietstocht te gaan maken door nationaal park Mols Bjerge. We haalden onze fietsen op bij Karpenhøj Naturcenter. (Goed om te weten: je kunt de activiteiten hier ook boeken in de vestiging van dit outdoorcentrum bij Maltfabrikken in Ebeltoft.) Tussen de houtsnijwerken van Noordse goden reden we een paar proefrondjes om te wennen aan de versnellingen. Die zouden we wel nodig hebben, want het landschap van Mols Bjerge zit vol met kleine heuvels. Die zijn gevormd in de laatste ijstijd. Zo’n 18.000 jaar geleden was dit de plek waar de opmars van het gletsjerijs stopte. Dat ijs vormde de baaien Kalø Vig en Ebeltoft Vig. Na het terugtrekken van het ijs bleven kleine heuvels achter, net als zwerfkeien, hoge randen van opgestuwd materiaal en kuilen waarin grote stukken ijs achterbleven en in de loop van duizenden jaren wegsmolten.

Fietsen in Mols Bjerge, Djursland, Denemarken

Eerste stop: Trehøje

We besloten onze route een beetje te laten afhangen van het weer en kozen eerst een voorzichtig doel: Trehøje. Daar, op 127 meter boven zeeniveau, bevinden zich meerdere grafheuvels uit het bronzen tijdperk. Die kom je trouwens op meer plekken in nationaal park Mols Bjerge tegen. We parkeerden de fietsen voor de trap naar de top van een van de heuvels en het uitzicht was geweldig. Je kunt hier helemaal van Ebeltoft tot Aarhus kijken en overziet 4 baaien: Kalø Vig, Knebel Vig, Ebeltoft Vig en Begtrup Vig.

NP Mols Bjerge in Djursland, Denemarken

Het werd een kort rondje

Helaas was dat niet het enige wat we zagen. Om ons heen waren gitzwarte wolken zich aan het verzamelen. We wilden het niet meteen opgeven, dus fietsen we nog een stukje verder richting Agri Bavnehøj. Dat is een oud vuurbaken op een 137 meter hoge heuvel. Het baken werd vroeger gebruikt om de inwoners van Aarhus te waarschuwen als er vijandige schepen op zee te zien waren. Daar hadden ze dan nog acht uur de tijd om zich voor te bereiden op een aanval.

Het fietsen door Mols Bjerge was heerlijk. We fietsten tussen de paarden, schapen en boerderijtjes en raakten al aardig gewend aan het terugschakelen als we weer een heuveltje moesten beklimmen.

Nationaal Park Mols Bjerge

Maar de lucht werd steeds dreigender en we kregen al wat hagel en natte sneeuw over ons heen. Jammer van het weer, maar die pech kun je nu eenmaal hebben. We besloten toch maar terug te gaan en de andere bezienswaardigheden die we in nationaal park Mols Bjerge wilden zien met de auto langs te gaan.

Heb jij beter weer? Op deze website lees je meer over fietsen in Djursland.

Mooie plekjes in Mols Bjerge met de auto

Gelukkig zijn veel mooie plekken in nationaal park Mols Bjerge ook gewoon met de auto te bereiken. Zo konden we tussen de buien door toch nog veel zien van wat we eigenlijk tijdens onze fietstocht hadden willen zien.

Poskaer Stenhus

Eerst reden we naar Poskaer Stenhus, een hunebed uit 3300 voor Christus.

Hunebed in Mols Bjerge, Djursland, Denemarken

Agri Bavnehøj

Daarna reden we dan toch naar ons eerdere doel: de heuvel waarop vroeger een vuurbaken stond om Aarhus te waarschuwen tegen vijandelijke schepen. Net als bij het hunebed kun je ook hier parkeren op een parkeerplaatsje en het laatste stukje lopen. En kijk: af en toe kwam de zon er ook nog tussendoor!

Agri Bavnehoj in Mols Bjerge, Djursland, Denemarken

Kalø Slotsruin

Een ander opvallend punt in het landschap van Djursland is deze ruïne van een kasteel uit 1313. In dat jaar dwong koning Erik Medved de boeren van Jutland om vier kastelen te bouwen, als straf voor hun (vergeefse) opstand tegen de monarchie. Het kasteel op een schiereiland in de baai Kalø Vig was het grootste. Vanaf de parkeerplaats leidt de langste en best bewaard gebleven middeleeuwse weg van Denemarken naar de slotsruïne. Helaas stortregende het toen we de eerste keer bij de ruïne waren, dus over de 500 meter lange dijk ernaartoe lopen en de toren beklimmen zat er even niet in. Zelfs de foto’s zijn jammerlijk mislukt door de hevige regen.

Gelukkig kregen we tijdens onze tweede meivakantie in Djursland een herkansing: toen bezochten we Kalø Slotsruin tijdens deze autorit vanuit Ebeltoft. We maakten er een mooie wandeling, zagen zeehonden en aten een heerlijk ijsje.

wandeling bij Kalø Slotsruin

Bezoekerscentrum Øvre Strandkaer

Onze laatste stop voordat we het zwembad op ons vakantiepark in doken was dit onbemande bezoekerscentrum, waar je meer te weten komt over het landschap en de dieren die hier leven. En kijk, de zon scheen alweer.

Bezoekerscentrum in Mols Bjerge, Djursland, Denemarken

Op deze kaart vind je alle hierboven genoemde plaatsen terug, zodat je zelf je route kunt uitstippelen – afhankelijk van het weer en andere factoren.

Buiten koken in nationaal park Mols Bjerge

Vijf jaar later hadden we onze herkansing: we gingen terug naar Djursland en Landal Ebeltoft. Nadat we een dagje (voor ons) nieuwe bezienswaardigheden in Ebeltoft hadden ontdekt, hadden we op onze tweede vakantiedag een workshop outdoor cooking. Hother van AROS Adventure nam ons mee naar een voor ons nog onbekend stukje van nationaal park Mols Bjerge: Ahl Strand en het aangrenzende bos van Ahl Plantage. Ahl ligt tussen Ebeltoft en Landal Ebeltoft en dus heel dicht bij het vakantiepark waar we verbleven. Het heeft behalve strand en bos ook nog een zoutwatermoeras. Een heel veelzijdig gebied dus en we konden er dan ook van alles vinden om een lekkere lunch mee te koken. Hier lees je meer over zo’n workshop outdoor cooking bij AROS Adventure.

workshop outdoor cooking met aros adventure
We halen de vangst binnen op Ahl Strand

Wandelen in Mols Bjerge: Jernhatten

De volgende dag gingen we eropuit voor een wandeling bij Jernhatten (de IJzeren Hoed). Deze heuvel is ontstaan omdat hij van harder gesteente is dan de bodem eromheen. Dit is een heuvel waar je na een korte wandeling tussen de kronkelige bomen van Troldeskoven (het Trollenbos) een prachtig uitzicht hebt op het Kattengat met onder andere het eiland Hjelm en bij helder weer ook het eiland Samsø. Hier vind je foto’s van onze wandeling bij Jernhatten.

wandeling bij Jernhatten

Op deze kaart vind je nog meer wandelroutes in nationaal park Mols Bjerge. Er is ook een langeafstandswandeling door Mols Bjerge: Mols Bjerge-stien.

Friland

Een andere plek die we bezochten tijdens onze tweede meivakantie in Djursland is de zelfvoorzienende gemeenschap Friland, die ook in nationaal park Mols Bjerg ligt. Het is een interessante plek als je geïnteresseerd bent in circulair en zelfvoorzienend leven: de bewoners bouwen huizen van natuurlijke en gerecyclede materialen.

friland in djursland

Ebeltoft

Ook Ebeltoft zelf ligt trouwens in nationaal park Mols Bjerge. Het stadje, dat waarschijnlijk sinds ongeveer 1200 bestaat, ligt op een beschutte plek aan de baai, die geschikt was als natuurlijke haven. De ideale omstandigheden voor een bloeiende marktplaats! Lees hier wat je allemaal kunt zien en doen in Ebeltoft.

oude haven in Ebeltoft

Meer weten over Djursland?

Ben je benieuwd wat we nog meer deden in Djursland? Bekijk dan dit overzicht of ga naar de website van Visit Denmark voor meer ideeën voor een vakantie in Denemarken met kinderen. Wij vinden Landal Ebeltoft een hele fijne uitvalsbasis om dit stukje Denemarken te verkennen.

Ga je op vakantie in deze regio en zoek je meer leuke bezienswaardigheden? Dan is dit Stralend Denemarken Magazine over de regio Aarhus misschien interessant voor je. Of download eerst de gratis top 10 met leuke activiteiten in de regio Aarhus.

Meer van Mols Bjerge en Djursland zie je in deze video die ik daar maakte. Vind je het leuk om meer reisvideo’s over Denemarken te zien? Abonneer je dan op het YouTube-kanaal zodat je er nooit meer eentje mist.

Wij werden uitgenodigd om Djursland te bezoeken voor Stralend Denemarken.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Denemarken deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Denemarken met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Zweden, Noorwegen en Finland, en over Scandinavische lifestyle.