vintgar kloof wandeling

Wandeling door de Vintgar-kloof: onze ervaringen en tips tegen de drukte

Op de laatste dag van onze vakantie in Slovenië troffen we voor het eerst een plek die zo druk was dat het niet leuk meer was: de Vintgar-kloof op ongeveer een half uur rijden vanaf onze camping in Slovenië. Ik had wel al gelezen dat het hier midden op de dag erg druk kon zijn, maar ik had niet verwacht dat we om 9.30 al op de toegangsweg teruggestuurd zouden worden omdat alles vol was. Wat nu?

Let op: iemand was zo aardig om mij te laten weten dat de situatie sinds wij er waren is veranderd. Je reserveert nu een tijdslot en dat scheelt met de drukte. Je kunt niet meer dezelfde weg terug lopen, maar loopt een rondje. Je kunt kiezen of je door het dorp terug loopt, of langs de bosrand door weilanden met koeien en paarden.

P&R Lip Bled met pendelbus naar Vingar-kloof

Google Maps vertelde ons wel al dat de weg tussen Lesce en Bled alweer vast stond en dat we dus beter een afslag later konden nemen (die bij Lipce). Maar toen we bijna bij de kloof waren, werden we dus tegengehouden. We kregen keurig een briefje met een routebeschrijving naar een parkeerplaats verder van de Vingar-kloof af. (Mocht je er meteen naartoe willen rijden, hij heet P&R Lip Bled in Rečica.) Daar betaalden we 5 euro voor 4 uur parkeren, inclusief de pendelbus naar de Vingar-kloof. Eerst verwachtte ik nog een klein pendelbusje, maar we konden plaatsnemen in een heuse touringcar. Instant schoolreisjesgevoel!

Toegang tot de Vintgar-kloof

Het was best een belevenis om te zien hoe de chauffeur de bus behendig over de smalle bergweggetjes manoeuvreerde. Nadeel was dat we bij aankomst met de voltallige inhoud van de touringcar mochten aanschuiven bij de twee kassa’s van de kloof. Daar rekenden we uiteindelijk met zijn vijven 32 euro af om de kloof in te mogen (2x 10 euro voor een volwassene, 2x 3 euro voor kinderen en 1x 6 euro voor een student).

Terwijl we bij de kassa stonden, hadden we trouwens alle tijd om te constateren dat de parkeerplaats bij de kloof helemaal niet vol was. Ik vond het al zo vreemd: we waren toch nog redelijk bijtijds gekomen? Het leek er sterk op dat ze het verkeer vanaf de toegangsweg die wij hadden genomen gewoon standaard naar die P&R stuurden, ook als er nog wel plek was.

Schuifelend door de kloof

Door de vertraging die we door het wegsturen naar een andere parkeerplaats, het wachten tot de touringcar vol was, het terugrijden naar de kloof en het wachten bij de kassa hadden opgelopen, was het inmiddels wel zo’n beetje het “midden van de dag” in plaats van “bijtijds”.  Onze wandeling door de kloof werd dan ook (zeker het eerste stuk) meer een kwestie van schuifelen en stilstaan.

Sommige mensen nemen uitgebreid de tijd om selfie’s te maken en blokkeren daarmee het niet al te brede pad. Anderen hebben daar dan weer niet het geduld voor en ellebogen zicht langs de mensen die wel geduldig staan te wachten. Waarna ze zich toch weer in de rij moeten voegen…

De wandeling door de Vingar-kloof is namelijk geen rondwandeling. Iedereen moet dus ook nog terug over hetzelfde pad, dat door overhangende rotsen niet overal breed genoeg is om elkaar te passeren. Toen ik op een van die plekken stond te wachten tot iemand van de andere kant ons langs zo’n smal punt zou laten, adviseerde een van de tegenliggers me: “You need to just go…” Dat geeft wel goed aan hoe de situatie was: ieder voor zich, anders kom je er nooit.

wandelen door de vintgar-kloof

De watervallen van Vintgar

Uiteindelijk kwamen we dan toch aan bij de watervallen aan het andere einde van de kloof. Bij de eerste waterval, meer een soort sluis onder een brug, stond de Italiaanse meneer die zich eerder met zijn ellebogen langs ons had gewerkt driftig mensen weg te sturen omdat hij graag zijn vrouw op de foto wilde zetten zonder andere mensen eromheen – succes daarmee!

brug in de vintgar-kloof

Een stukje verderop verlieten we door draaipoortjes de kloof uit om de waterval Šum te bekijken. Lang niet iedereen heeft in de gaten dat deze waterval zich buiten de poortjes bevindt. Je moet je toegangsbewijs voor de Vintgar-kloof dus wel bewaren, want dat heb je nodig om na het bekijken van deze waterval weer door de kloof terug te lopen naar de parkeerplaats. Bij die draaipoortjes is ook een kioskje met een paar zitplekken.

waterval in de vintgar-kloof

Ik had gedacht dat we bij deze waterval misschien nog wel even een frisse duik konden nemen, maar er was niemand die dat deed. Dat was ook goed, want overal stonden bordjes met het verzoek om de paden niet te verlaten om de natuur niet te beschadigen. De plek waar je zou kunnen zwemmen bevindt zich ook nog eens tussen de waterval en het uitkijkplatform dat aan de lopende band gebruikt wordt om een foto van de waterval te maken. We hebben het dus maar niet gedaan, ook al was het die dag wel weer erg warm.

Vermijd de drukte bij Vintgar

Op de terugweg verlangde ik echt naar het moment dat we de uitgang bereikt zouden hebben. Zo’n mensenmassa is echt niets voor mij. Daarna moesten we natuurlijk nog wachten op de touringcar. Er stond al best een groep mensen te wachten, maar gelukkig hadden we nog wel allemaal een zitplaats. Op naar een relaxte middag op de camping!

De Vintgar-kloof is echt wel mooi, maar op deze manier zou ik een bezoek niet aanraden. Hoe dan wel?

• De kloof gaat ’s morgens al vroeg open en blijft in het hoogseizoen tot in de avond open (hier vind je de openingstijden in verschillende periodes. Misschien heb je meer geluk als je écht vroeg gaat. Wij stonden die dag om 8 uur op en reden om 9 uur weg van onze camping in Slovenië. Vroeger wilde ik onze drie tieners en de buren op deze zo rustige camping niet aandoen. Het einde van de middag/begin van de avond schijnt ook een goed moment te zijn.
  • Je kunt alvast online een kaartje kopen om de rij bij de kassa te vermijden.
  • Het voor- of naseizoen is ook vast veel beter te doen.
  • Eerder hadden wij de Mostnica-kloof bezocht. Ook daar waren we niet de enige, maar het was daar wel een stuk rustiger. We hebben er heerlijk gewandeld. Ik weet niet of het alleen daardoor komt, maar ik vond de Mostnica-kloof eigenlijk ook mooier dan Vintgar. Verder is er ook nog de Tolmin-kloof en dat lijkt me ook een goed alternatief, ook al zijn we daar zelf niet geweest.

Deze video geeft een indruk van onze zomervakantie in Slovenië.

Deze website kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. Na mijn studie Slavische talen (ik koos naast Russisch ook Tsjechisch en Bulgaars) werd ik vertaler en tekstschrijver. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Slovenië deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Slovenië met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Polen, Kroatië, Tsjechië, Hongarije, Servië en Letland.