stedentrip Maastricht

Zuid-Limburg heeft alles voor een complete familievakantie

Zoals bij iedereen was ook bij ons de zomervakantie veel te snel voorbij. We moeten flink wat geduld hebben voordat we weer een paar weken naar het buitenland kunnen met het hele gezin. Maar een weekendje weg in Nederland ligt wel binnen handbereik. Dus plakten we er nog een minivakantie aan vast en gingen met de kinderen naar Zuid-Limburg. Daar kwamen we erachter dat Zuid-Limburg alles in huis heeft voor een complete familievakantie.

Stedentrip: Maastricht

We begonnen ons familieweekend met een stedentrip naar Maastricht. Shoppen en een terrasje pakken, daar doen onze kinderen gelukkig graag aan mee. We liepen van de Stadswal via het Onze Lieve Vrouweplein de stad in, waar het een gezellige drukte was. Onderweg zagen mijn dochter en ik allerlei leuke winkeltjes met jurkjes, sieraden en tassen (“Nee mama, niet nog een tas!”). Maar het enige dat uiteindelijk mee ging lunchen op de Markt, was een draak uit de film Hoe tem je een draak 2, waaraan onze jongste graag al zijn vakantiegeld besteedde. Het standbeeld op de Markt met een echt brandende fakkel vond hij bijna net zo cool.

Maastricht

Nadat we het carillon op de Markt een paar keer hadden horen luiden, liepen we naar het Vrijthof en langs de Sint Servaasbasiliek.

Tip: er is ook een fietstour Maastricht.

Natuur: sfeervol heuvellandschap

We reden Maastricht uit en omdat ik op weg naar Zuid-Limburg had zitten lezen, viel het me nu pas op dat we in het Limburgse heuvellandschap waren terechtgekomen, met om ons heen zonbeschenen hellingen en hier en daar een donderwolk. Alweer zo’n treffend contrast. Het is ontzettend cliché om te zeggen, maar ik doe het toch: Limburg voelt altijd als een beetje buitenland door die mooie heuvels – en daar speelt die fijne Limburgse tongval ook een rol bij.

Fijne accommodatie: Hotel SnowWorld in Landgraaf

Of je nu in een tent slaapt of in een hotel, een fijne plek om tot rust te komen tijdens een vakantie vind ik erg belangrijk. Wat dat betreft vielen we met onze neus in de boter, want we werden heel hartelijk ontvangen bij Sporthotel SnowWorld. Erg bijzonder om in te checken in mijn zomerse outfit, terwijl om me heen mensen in skikleding naar de overdekte pistes liepen.

Eenmaal op onze kamer gingen de kinderen met een grote grijns op de kamer op de eerste verdieping zitten, waar ook het terras was, maar vooral waar de televisie stond. Ook goed, dan namen wij de bedden beneden wel. Veel tijd zouden we toch niet op onze kamer doorbrengen.

Sportvoorzieningen: skiën en snowboarden

Het was namelijk tijd om een lang gekoesterde wens van mij in vervulling te laten gaan. We gingen de piste op. Bij de verhuur hesen we ons in skikleding, gespten onze skischoenen dicht en namen onze ski’s in ontvangst – behalve onze dochter, want die wist zeker dat ze wilde snowboarden.

Piste SnowWorld Landgraaf

Al gauw gleed ze de kinderpiste af alsof ze dat al vaker had gedaan. Ik had meer moeite met de lange latten. Het moet voor de mensen in het restaurant dat uitkijkt op de sneeuw behoorlijk lachwekkend zijn geweest om te zien hoe ik me gillend vastgreep aan een poortje. Maar een uurtje later had ik het toch een beetje onder de knie.

We gingen naar een wat langere piste en leefden ons helemaal uit in de sneeuw, tot het de hoogste tijd was geworden om met rode konen van de inspanning een hapje te gaan eten. Belangrijkste gespreksonderwerp: Wanneer gaan we op wintersport?

Spetterende attractie: Alpine Coaster

Het terras waar we zaten, lag naast wat de kinderen al snel ‘de achtbaan’ noemden. De Alpine Coaster van SnowWorld is een superdeluxe zomerrodelbaan en een ritje leek ons zo leuk, dat we niet konden wachten tot de volgende ochtend. En dus zagen we de zon langzaam ondergaan terwijl we door het klimpark naar beneden zoefden. Nog een keer? Goed, nog één keer dan. Maar dan is het echt bedtijd!

Wil je weten hoe het voelde in de Alpine Coaster? Bekijk dan dit filmpje even. Je hoort ons zoontje nog net roepen: “Dit is kicken!”

Nog meer sport: het klimpark

De volgende ochtend stapten we nog een paar keer in de Alpine Coaster voordat we ons meldden bij het klimpark van SnowWorld, dat in de zon op ons lag te wachten. Nog meer sporten dus – zo hoefde ik me tenminste iets minder zorgen te maken over het effect van al dat lekkere Limburgse eten op mijn net weer iets slankere lijn.

Klimpark SnowWorld Landgraaf

In Tsjechië hadden de kinderen zich al eens goed vermaakt in een klimpark, maar ik was ervan teruggeschrokken. Dat zou me niet nog een keer gebeuren. Vastberaden hees ik me in het veiligheidstuig en ja hoor: na een paar uur balanceren, hangen, stappen en springen had ik toch mooi twee derde van het parcours gedaan. Dat was mede dankzij de aanwijzingen en aanmoedigingen van Carmen, een van de medewerkers die in het klimpark aanwezig zijn om te helpen als dat nodig is en die net zo lief reageren als je “Blauwe helm!” roept. Zij was het ook die me liet zien hoe je op bepaalde punten op het parcours kunt stoppen als je vindt dat je genoeg avontuur hebt gehad. Handig om te weten! Samen met de jongste wachtte ik in het zonnetje op vader en dochter, die het wel helemaal wilden afmaken.

Helaas was het streng verboden om camera’s en telefoons mee te nemen tijdens je klimtocht, dus bewijs van onze  heldendaden heb ik niet. Maar geloof me maar als ik zeg dat het best hoog is op zo’n platform.

Pittoresk plaatsje: Valkenburg aan de Geul

Toen we eenmaal weer met beide benen op de grond stonden, was het tijd voor iets dat wat mij betreft ook echt bij vakantie hoort: slenteren door een pittoresk plaatsje. Daarvoor zaten we in toeristentrekpleister Valkenburg aan de Geul goed. We liepen onder de stadspoorten door, langs de souvenirwinkeltjes en terrasjes naar de stoeltjeslift naar de Wilhelminatoren.

A GoGo Valkenburg stoeltjeslift en rodelbaan

Echte waaghalzen kunnen abseilen van die toren, maar wij kozen voor een paar rondjes over de zomerrodelbaan. Toen de stoeltjeslift ons weer naar beneden bracht, zagen we de kasteelruïne al liggen. Eenmaal weer op straat wezen de bordjes ons wat we allemaal zouden moeten missen: het Sprookjesbos, de Fluweelengrot, Thermae 2000… Maar een hapje eten was het enige dat we nog zouden doen in Valkenburg – daarna was het echt tijd om weer naar huis te gaan.

Eigenlijk hadden we dus tijd tekort. Het liefst waren we veel langer in Maastricht, Valkenburg en SnowWorld in Landgraaf gebleven. En dan zijn er natuurlijk nog meer gezellige steden, stukjes natuurschoon, fijne accommodaties, spetterende attracties, sportvoorzieningen en pittoreske plaatsjes in Zuid-Limburg. Dat bleek wel uit de wegwijzer van de VVV Zuid-Limburg die op onze hotelkamer lag. Ik twijfel er niet aan of we zouden het er ook een hele vakantie lang naar ons zin kunnen hebben. Of we gaan gewoon gauw nog eens een weekendje terug.

Deze blogpost kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Nederland deel ik mijn persoonlijke tips in Nederland met je, zoals mooie fiets- en wandeltochten en fijne vakantiewoningen. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Noord- en Oost-Europa, en over Scandinavische lifestyle.